Peo Österholm:Zorn ville rädda en utdöende kulturform

I dag, 100 år efter den första riks­spelmansstämman, översvämmas Stockholm av tusentals spelmän. Konstnären Anders Zorn var drivande bakom evenemanget som förde folkmusiken från buskarna in i konsertlokalerna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Midsommardans” av Anders Zorn från 1897 (beskuren).

”Midsommardans” av Anders Zorn från 1897 (beskuren).

Annons

Den 5 till 8 augusti firas 100-årsminnet av den första svenska riksspelmansstämman. Det finns då anledning att peka på och lyfta fram den betydelse konstnären Anders Zorn haft för den svenska folkmusiken och för den unika svenska företeelsen spelmansstämman, som han var med om att skapa. Zorn var den som initierade riksspelmansstämman, men också del av den rörelse som ledde fram till den.

Zorn hade under sin barndom i Mora stiftat bekantskap med den lokala folkmusiken. Särskilt förtjust var han i fäbodkvinnornas hornblåsning. Han intresserade sig också för annan lokal hembygdskultur, inte bara musik och dans. Zorn skapade flera porträtt av spelmän och verk med folkmusikmotiv från sin hemtrakt: porträtten av Hins Anders, Timas Hans och Sparf Anders är välkända. Även Zorns vän och konstnärskollega Carl Larsson levde bland spelmän. Han besökte ett antal gånger självaste Bingsjö, där han bland annat gjorde en akvarell av spelmannen Daniels Mats. Men utan fiol. Larsson intresserade sig i motsats till Zorn inte alls för spelmännen.

Annons
Annons
Annons