Zorn – pikant eller pornografisk?

Ny fotobok och utställning med fotografier klär av konstnären Anders Zorn, skriver Joanna Persman.

Under strecket
Publicerad
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
FOTO: MAX STRÖM
Foto: FOTO: MAX STRÖM
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Foto: FOTO: ANDERS ZORN/MAX STRÖM
Annons

Anders Zorn är mer än ett namn, det är ett kapitel i svensk konsthistoria. Den utomäktenskapliga sonen till en fattig kvinna från Mora och en tysk bryggmästare erövrade med sin målartalang större delen av västvärlden, precis när konsten vacklade mellan det gamla och det nya. Zorn har ristat sig in i det kollektiva minnet med sina folklivsskildringar, porträtt och nakenstudier. Hans akvareller, oljemålningar och etsningar garanterade honom ett välstånd och ett bekvämt liv. Industrimagnater, bankirer, politiker, för att inte tala om tre amerikanska presidenter satsade stora pengar för att avporträtteras av det svenska geniet. Idag värderas hans verk till svindlande belopp. Hur många känner däremot till Zorns fotografier?

I början av 1960-talet upptäcktes tusentals fotonegativ på Zorngården. Det är dock först nu som ett urval av nyframtagna bilder visas för omvärlden. Det var regissören Staffan Lamm (för övrigt släkt med Zorns hustru Emma) som såg till att materialet lämnade arkivet. Resultatet blev fotoboken och en filmdokumentär som håller på att produceras. Samtidigt visas utställningen ”Zorn och kameran” på Fotografiska. Curator är Per Hedström, till vardags utställningschef på Nationalmuseum.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons