Annons
Krönika

Lars Berge:Varumärket Zlatan: så definierar samhället framgång

Foto: Thanassis Stavrakis/AP
Under strecket
Publicerad

Han har spelat sin sista match i landslaget och nu vill han bygga ett internationellt varumärke. En heroisk karaktär finns utmejslad i en bästsäljande biografi, egen herrdoft, ett klädmärke och ett par påkostade reklamfilmer för Volvo. I ”Prolog” befinner han sig ensam i en dunkel Parisvåning. I bar överkropp går han till attack mot en boxningssäck. Monologen handlar om individualism. Zlatan säger: ”Gå din egen väg. Men glöm inte varifrån du kommer.”

Så varifrån kommer Zlatan? Enligt den officiella biografin: Från ghettot. Det är ett klassiskt narrativ och ett av kapitalismens stora löften. Killen från slummen som erövrar världen. Vi känner igen det från gangsterdraman och i stort sett varenda hiphoplåt förutom de som enbart handlar om stora rumpor. Berättelsens konflikt är den mellan outsidern och etablissemanget. Det är en oemotståndlig story. Samtidigt vet jag, likt alla andra som jobbar med text, att den är resultatet av noggrann redigering. Det är som att lysa med en ficklampa i ett mörkt rum. Vissa detaljer hamnar i ljuset, andra förblir okända. Denna urvalsprocess sker inte av en slump utan är en fråga om ideologi. Varumärket Zlatan handlar om hur vårt samhälle definierar framgång.

Annons
Annons
Annons