Annons

Zalandochefen: ”T-shirt för 50 kr inte hållbart”

Algoritmer, artificiell intelligens och bodyscanning. Zalando vill få trognare kunder som handlar mer och returnerar mindre genom att hjälpa dem att hitta rätt varor i det enorma utbudet. Lösningen stavas personalisering enligt svenska toppchefen Caroline Carlqvist.

Under strecket
Publicerad
Caroline Carlqvist, Zalando.
Caroline Carlqvist, Zalando. Foto: Lars Pehrson

E-handelns stora fördel är utbudet. E-handelns stora akilleshäl är utbudet. En snabb sökning på klänningar hos Zalando kan ge över 11 000 träffar. Även om kunden väljer att lägga in olika filter kan mängden klänningar ändå bli för stort.

Caroline Carlqvist, Zalando.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Algoritmer och artificiell intelligens ska ta Zalando till nästa nivå.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Amazons framfart är en utmaning för Zalando, men Caroline Carlqvist menar den amerikanska jätten inte är en direkt konkurrent.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons