Annons
X
Annons
X
Sverige
Analys

Tobias Brandel: Ytterligare en egoboost för kändiseliten

Den årliga skönhetstävlingen Twitterbarometern korar åter Jonas Gardell och Soran Ismail till de mest inflytelserika twittrarna. Redan kända svenskar får ytterligare egoboost. Men att mäta inflytande på sociala medier är högst förrädiskt.

Soran Ismail, Robyn, Gudrun Schyman och Henrik Lundqvist.
Soran Ismail, Robyn, Gudrun Schyman och Henrik Lundqvist. Foto: TT

**I dag presenteras **årets Twitterbarometer på Mediedagarna i Göteborg.

Det är ”the ususal suspects” (i huvudsak män) som toppar: Carl Bildt, Gudrun Schyman och Leif Pagrotsky bland politikerna. Timbuktu, Eric Saade och Robynbland artisterna. Glen Hysén och Henrik Lundqvist bland sportprofilerna. Soran Ismail och Magnus Betnér bland komikerna. Jonas Gardelloch Mark Levengoodi kategorin tv/nöje/kultur

Det handlar alltså i huvudsak om ett tvärsnitt av svensk kändiselit, som redan har en mängd kanaler ut i offentligheten, och där Twitter bara blir ännu en.

Annons
X

**Men att utnämna **de inflytelserikaste på Twitter är vanskligt. Det är framförallt ordet ”inflytelserik” som är diskutabelt. Vad menas med det?

Medieakademin, som ligger bakom Twitterbarometern, utgår från hur många följare en person har, samt hur många följare deras följare i sin tur har.

Redan här finns en uppenbar fälla – många kändisar med höga följarsiffror har en stor andel falska följare.

Antalet följare säger inte heller något om huruvida följarna faktiskt bryr sig om vad som skrivs på Twitterkontot i fråga.

Vilket engagemang en twittrare väcker är en viktig faktor om vi ska tala i termer av inflytelserik och mäktig. Här använder Medieakademin antalet retweets, alltså hur ofta de personer som följer ett visst konto skickar vidare tweets från det konto till sina egna följare.

**Men också här **finns mängder av felkällor.

Exempelvis står antalet retweets självklart i relation till hur många tweets personen i fråga producerar. Somliga bombar Twitter med fyndigheter tjugo gånger om dagen (själv avföljer jag i och för sig resolut sådana eftersom de spammar mitt Twitterflöde), medan andra kommer med en pärla eller två per vecka och håller fingrarna i styr däremellan. Vem är inflytelserikast?

**Vad som inte **heller analyseras i Twitterbarometerns helt kvantitativa metod är vem det egentligen är som följer makthavarna i fråga. Är det ”vanligt folk” eller främst andra personer i samma krets, det vill säga sker det en form av rundgång?

Svenska Twitter är tydligt indelat i olika kluster, där folk följer varandra i ett antal tämligen avskärmade bubblor.

Redan kategorierna i Twitterbarometern använder per definition sådana kluster: kändisar, komiker, politiker, journalister, sportprofiler.

Men stora delar av svenskspråkiga Twitter ingår inte i de ankdammarna. Vem är till exempel inflytelserikast i det stora svenska hiphop-klustret och bibliotekarie-klustret? (Japp, många bibliotekarier twittrar.)

Ytterligare en relevant faktor att titta på när vi talar inflytande är förstås vad folk tycker om de twittrare de följer. Man behöver faktiskt inte bara följa personer man gillar, utan också ha ett behov av att följa dem man ogillar.

Så vad säger egentligen topplistor av typen Twitterbarometern? ”En exluderande pseudostatusmarkering som en medieelit håller på med”, bloggadeBrit Stakston (själv på plats 5 på PR/Sociala medier-expert-listan) vasst förra året.

**För ett fördjupat **resonemang om metodologiproblemen med att räkna inflytande på Twitter rekommenderas Niclas Strandhs två år gamla blogginlägg på Deepedition.

Annons
Annons
X

Soran Ismail, Robyn, Gudrun Schyman och Henrik Lundqvist.

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X