X
Annons
X
Fördjupning

Yster halvkombi går sin egen väg – räcker inte till

Subaru XV vill hävda sig i det getingbo där exempelvis Kia Sportage och Volkswagen Tiguan hör hemma. Lockbetet består i ett ganska lågmält yttre kombinerat med bra framkomlighet och egensinnig teknik. Det räcker en bit men inte ända fram.

Subaru XV har fin framkomlighet i vinterväglag, men den är inte imponerande spårstabil eller ”greppig” på ishala vägbanor. Foto: Eric Lund

Många bilar vill förmedla bilden av frejdigt friluftsliv – utan att ha varken ambitioner eller kunskaper att ge sig utanför asfalten. Ungefär som att somliga av oss stadsbor gärna går omkring med vandringskängor, rutiga skjortor och i största allmänhet odlar bilden av vildmarksleverne i betongdjungeln.

Med Subaru är det nästan tvärtom. Deras bilar är sällan utstyrda med "terrängattribut" eller stöddig framtoning. Men bland vanliga personbilar är det få som kan konkurrera med Subarus när det gäller oöm och bruksmässig framtoning.

Subaru XV har fin framkomlighet i vinterväglag, men den är inte imponerande spårstabil eller ”greppig” på ishala vägbanor.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 8

Subaru XV har i praktiken en halvkombikaross, medan flertalet konkurrenter är mer vinkelräta som kombibilar.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 8

16 knappar bara på ratten, bland annat för att manövrera farthållaren. Elvärmd ratt är standard i tre av utrustningsnivåerna.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 8

Steglös automatlåda är standard i XV. Ett speciellt körläge, ”X-mode”, anpassar drivsystemet för lättare terrängkörning.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 8

1953 slogs fem japanska företag samman och bildade ”den stora stjärnan” Fuji Heavy Industries. Så förklaras logotypen.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 8
Bild 6 av 8

Hyundai Tucson 1.6 4WD: 294 900 kronor.

Foto: David Dewhurst Photography Bild 7 av 8

Mercedes-Benz GLA 200: 296 900 kronor.

Foto: Daimler AG Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X