Yrvaken båtbransch vill minska klimatpåverkan

Fritidsbåtarna i Sverige släpper ut ungefär en tredjedel av inrikesflygets utsläpp. Ändå har båtlivet hamnat i skuggan i klimatdebatten.

Men nu börjar branschen vakna, och nya elbåtar är på väg.

Under strecket
Johanna Cederblad / TT
Publicerad
På tvären under den eldrivna motorbåten Candela sitter en vinge, som bär båten fram på vattnet ungefär som ett flygplan i luften. När båten flyger blir motståndet mindre, och båten kan göra 30 knop.

På tvären under den eldrivna motorbåten Candela sitter en vinge, som bär båten fram på vattnet ungefär som ett flygplan i luften. När båten flyger blir motståndet mindre, och båten kan göra 30 knop.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Instrumentpanelen på elbåten Candela är en pekplatta, med en massa olika funktioner och ständig uppkoppling via GPS. Bland annat sjökort och navigeringssystem.

Instrumentpanelen på elbåten Candela är en pekplatta, med en massa olika funktioner och ständig uppkoppling via GPS. Bland annat sjökort och navigeringssystem.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nu börjar båtarna serietillverkas. Men nästa steg är att få högre fart på produktionen, berättar Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Nu börjar båtarna serietillverkas. Men nästa steg är att få högre fart på produktionen, berättar Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
En laddning till "full tank" på elbåten Candela kostar cirka 40 kronor, och ger en räckvidd på 50 sjömil.

En laddning till "full tank" på elbåten Candela kostar cirka 40 kronor, och ger en räckvidd på 50 sjömil.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Båtbranschen är ganska yrvaken när det gäller miljöpåverkan, konstaterar Lina Petersson på Transportstyrelsen, som arbetar med båtlivets miljökonsekvenser.

– Båtbranschen ligger i startgroparna nu när det gäller klimatfrågan. Den tar en fråga i taget. Först var det båttoaletterna runt 2010, sedan båtbottenfärgerna som blev aktuella 2016. Nu är det klimatfrågorna. Men fortfarande på båtmässan i år visades snabba båtar med stora motorer, säger hon.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons