Annons

Yrvaken båtbransch vill minska klimatpåverkan

Fritidsbåtarna i Sverige släpper ut ungefär en tredjedel av inrikesflygets utsläpp. Ändå har båtlivet hamnat i skuggan i klimatdebatten.

Men nu börjar branschen vakna, och nya elbåtar är på väg.

Johanna Cederblad / TT
Publicerad

Båtbranschen är ganska yrvaken när det gäller miljöpåverkan, konstaterar Lina Petersson på Transportstyrelsen, som arbetar med båtlivets miljökonsekvenser.

– Båtbranschen ligger i startgroparna nu när det gäller klimatfrågan. Den tar en fråga i taget. Först var det båttoaletterna runt 2010, sedan båtbottenfärgerna som blev aktuella 2016. Nu är det klimatfrågorna. Men fortfarande på båtmässan i år visades snabba båtar med stora motorer, säger hon.

På tvären under den eldrivna motorbåten Candela sitter en vinge, som bär båten fram på vattnet ungefär som ett flygplan i luften. När båten flyger blir motståndet mindre, och båten kan göra 30 knop.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 5

Instrumentpanelen på elbåten Candela är en pekplatta, med en massa olika funktioner och ständig uppkoppling via GPS. Bland annat sjökort och navigeringssystem.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 5

Nu börjar båtarna serietillverkas. Men nästa steg är att få högre fart på produktionen, berättar Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 5

Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat eldrivna motorbåten Candela.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 5

En laddning till "full tank" på elbåten Candela kostar cirka 40 kronor, och ger en räckvidd på 50 sjömil.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons