Annons
X
Annons
X

Youngman är det sista hoppet

Ödesdag. I dag kan Saabs öde avgöras. Under hela måndagen förhandlades det åter intensivt med Youngman vars vd Rachel Pang var i Stockholm. Det är en intensiv kamp mot klockan. Om pengarna inte kommer in måste rekonstruktionen avbrytas – kanske så tidigt som i dag.

Natt över Saab-fabriken.
Natt över Saab-fabriken. Foto: ADAM IHSE/SCANPIX

I dag kan Saabs öde avgöras, enligt källor med insyn. För att Saabs rekonstruktion ska kunna fortsätta är bolaget beroende av det förskott på 640 miljoner kronor som Youngman skulle ha betalt in redan den 26 september – men som ännu inte betalats ut. Saab har i princip slut på pengar och om de 640 miljoner kronorna inte kommer in kan rekonstruktören Guy Lofalk stoppa rekonstruktionen redan i dag, enligt källor med insyn i processen.

Försiktiga sonderingar gjordes förra veckan med Geely. Men nu förhandlas det åter med Youngman i Stockholm, enligt flera personer med insyn i processen.

Och det är förhandlingar under extrem tidspress. Saab måste nämligen under sin rekonstruktion ha pengarna för att betala sina leverantörer enligt kontantprincipen och dessutom kunna betala ut löner efter att statens lönegaranti gått ut den 21 oktober.

Annons
X

Det handlar om att lösa ut krångliga avtal om Saabs teknikplattform Phoenix, men även att gå tillbaka till vårens tidigare förhandlingar och lösa ut eventuellt gammalt groll. Victor Muller bytte under senvåren spår till biltillverkarna Hawtai och Great Wall efter att flera månader ha förhandlat med Youngman. Klockan tickar och Saab har för lite pengar kvar i kassan. Tidspressen gör att det torde vara för sent för någon annan att gå in i nuläget.

Allt hänger nu på Youngman.

Förskottet på 640 miljoner kronor skulle alltså ha kommit redan den 26 september, men det blev då fnurror på tråden. Saabfolket måste sedan ha förbannat den kinesiska kalendern – för sedan inföll den kinesiska nationaldagshelgen med flera helgdagar.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Guy Lofalk, som nu har det juridiska ansvaret för bolaget, och affärsutvecklingschefen Martin Larsson reste till Kina förra veckan för att träffa Youngman och försöka lösa ut problemen. Då togs även, enligt Geely själva, kontakt med en annan intressent, Geely som köpte Volvo PV i augusti 2010. Men Geelys pr-chef Yang Xueliang förnekar att de vill köpa Saab och såg, enligt Automotive News China, mötet om Saab mer som en hövlighetsvisit.

    Lofalk och Larsson träffade även delar av chefsgarnityret vid svenska ambassaden i Peking.

    – Jag kan bekräfta att jag haft ett möte med Guy Lofalk och Martin Larsson, men kan inte kommentera det ytterligare, säger Jacob Kiefer, ministerråd vid svenska ambassaden i Peking och ansvarig för ekonomifrågor.

    Dagens Industri rapporterade i fredags att det skulle finnas en plan att lösa lånen hos Europeiska investeringsbanken, EIB, och omvandla de panter Riksgälden har i Saab till aktier – för att kunna säljas till en kinesisk biltillverkare. Något som Victor Muller starkt ogillade och som av allt att döma sått split mellan Lofalk och Muller.

    Men att Riksgälden skulle lösa panterna till aktier för att rädda Saab dementeras nu av Riksgäldens ansvarige handläggare, Daniel Barr.

    – Nej, vi har ingen tanke på att omedelbart lyfta panter. Men om rekonstruktionen avbryts och en konkursförvaltare går in kan det naturligtvis bli ändring.

    Finns det tankar på att lyfta panter för att lösa EIB-lånet och hjälpa Saab i sin rekonstruktion?

    – Nej, Riksgälden har inget sådant mandat, säger Daniel Barr.

    Riksgälden har i dag säkerheter för lån på runt 2 miljarder kronor. Det handlar om panter i Saab Automobile samt i två dotterbolag, ett som säljer reservdelar och ett som har produktionsverktyg.

    Men om nu Saab får loss förskottet från Youngman återstår den stora prövningen: Youngman och Pang Da måste bli godkända av det kinesiska superdepartementet NDRC – annars faller hela affären. Enligt Saabs rekonstruktionsplan ska det ske redan på fredag, den 14 oktober. Enligt Sydsvenskan, som intervjuade Youngmans vd Rachel Pang i torsdags, besökte ett utvärderingsteam från NDRC både Youngman och Pang Da förra helgen. regeringstjänstemännen var nöjda, enligt Rachel Pang som också berättade att Youngman nu jobbar hårt för att slutföra affären. Problemen, enlig henne, handlade om att Saab inte överfört teknik.

    Youngman och Pang Da måste även genomgå ägarprövning hos Riksgälden. Och natten till måndagen kom ett stort sjok information från Youngman, som svarat på frågor gällande finansiell information. Riksgälden har ännu inte hunnit utvärdera det materialet.

    Victor Muller ville i går inte kommentera utvecklingen. SvD Näringsliv sökte också Saabs rekonstruktör Guy Lofalk utan framgång.

    Annons
    Annons
    X

    Natt över Saab-fabriken.

    Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X