Annons
X
Annons
X

X2000 har flest förseningar

För tredje året i rad ser X2000 ut att få den sämsta ankomstpunktligheten i branschen. Trots flera åtgärdsplaner så växer missnöjet. Nyligen träffades Banverket och SJ i ett krismöte om de försenade snabbtågen.

X2000. Ted von Knorring, biträdande chef vid Banverket, är en av de som i samarbete med SJ försöker minska X2000-tågens förseningar. Här vid tavlan som visar hela Mälardalens tågtrafik.
X2000. Ted von Knorring, biträdande chef vid Banverket, är en av de som i samarbete med SJ försöker minska X2000-tågens förseningar. Här vid tavlan som visar hela Mälardalens tågtrafik. Foto: TOMAS ONEBORG

Det våras för järnvägsindustrin. När flyget stämplats som miljöfarligt och biltillverkarnas varsel avlöser varandra så utmålas tågtrafiken som en framtidsbransch.

Men det finns orosmoln. Och för den genomsnittlige svensken konkretiseras dessa som ett knippe enerverande perrongutrop om växelfel, nedrivna kontaktledningar, personalbrist och trasiga ställverk. Senast igår orsakade ett signalfel vid Karlbergs station i Stockholm kalabalik i morgonrusningen.

Frågan nådde dessutom riksdagsnivå när trafikutskottet under eftermiddagen meddelade att de vill genomföra en intern utfrågning med representanter från både Banverket och tågoperatörerna. Temat: den senaste tidens strul i tågtrafiken.

Annons
X

För problem finns det. Inte minst i form av så kallade ”operatörsförseningar”, det vill säga för långa stationsuppehåll, personal som inte håller tiden, försenade resenärer och så vidare. Hittills i år står dessa komplikationer för drygt 26 000 förseningstimmar. Nästan 100 om dagen.

På Banverket hänvisar man dock till operatörerna, som i sin tur svär sig fria.

–För vår del består eventuella problemen mestadels i tekniska bekymmer. Det är ytterst ovanligt att förseningar beror på vår personal, säger Ulf Wallin, presschef på SJ.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Det är tio gånger vanligare att ett godståg försenas av ett persontåg än tvärtom. Punktligheten fram till våra kunder ligger på över 95 procent. Men i och med att vi prioriteras ned så blir vår trafik dyrare, säger Mats Hollander, informationschef på statliga logistikföretaget Green Cargo, som står för knappt 70 procent av den svenska godstågmarknaden.
    **
    Fram till slutdestination**, det vill säga bangården, är godstågens punktlighetsprocent lägre: drygt 76 procent. Vilket ändå inte är sämst i klassen.

    –X2000 kör ju snabbast och har därför en mycket snävare och känsligare tidtabell. Om de hamnar bakom pendeln så måste de sänka hastigheten mycket mer än ett godståg i samma situation. Det är som att inte kunna köra om en långtradare, säger Bo-Lennart Nelldal, professor och projektledare för järnvägsgruppen vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH.

    –Snabbtågen trafikerar de längsta sträckorna. Operatörsfel behöver inte vara så stora från början, utan växer längs med vägen. Dessutom expanderar hela branschen. Om inte annat så ska ju fler av och på tågen numera.
    **
    Enligt Bo-Lennart** Nelldal är Sveriges tågnät annorlunda på det sättet att fordon med så olika maxhastighet trafikerar samma spår. Ett stycke kaosteori, på räls. Ett snabbtåg som av någon anledning hålls kvar 45 sekunder extra på perrongen i Nässjö kommer sannolikt orsaka förseningar som växer längs med hela kedjan av stationer mot Malmö.

    –Järnvägen är en komplex värld. Det är till exempel 20 faktorer som samspelar för att det ska bli grönt ljus i en signal. Om en växel ligger tre millimeter fel, så stoppas alla tåg. Varje fordon har sin tänkta färdkorridor och i storstadsområdena är marginalerna små, säger Ted von Knorring, biträdande chef vid Banverkets driftcentral i centrala Stockholm.
    **
    Han medverkade** när Banverket nyligen träffade SJ för att diskutera vad man faktiskt kan göra åt problemet med X2000:s förseningar. I september låg snabbtågen på knappa 72 procents i ankomstpunktlighet. Två procentenheter ned jämfört med förra året, och nästan sex procentenheter sämre än 2005.

    –Vi har suttit ned för att diskutera hur det skulle kunna bli bättre och fick fram ett antal väldigt jordnära punkter. Men jag vill inte gå in på vad de består i innan vi hunnit presentera dem för personalen, säger Ted von Knorring.

    Annons
    Annons
    X

    X2000. Ted von Knorring, biträdande chef vid Banverket, är en av de som i samarbete med SJ försöker minska X2000-tågens förseningar. Här vid tavlan som visar hela Mälardalens tågtrafik.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X