WSJ: ”Saab är en zombie som vägrar att dö”

Varumärket Saab är som en karaktär i en skräckfilm, en zombie som vägrar att dö och ständigt återkommer i uppföljande allt sämre filmer som bygger på en originalfilm som nått kommersiell framgång, skriver Wall Street Journal i en analys med anledning av Saabaffären.

Under strecket
Publicerad
AP
Foto: AP
Annons

Efter decennier, då miljarder och åter miljarder dollar gått till spillo med General Motors som ägare och sedan storslagna visioner med holländska Spyker vid rodret och otaliga räddningsinsatser som slutade med en
konkurs, väcks Saab till liv igen när elbilstillverkaren Nevs köper konkursboet.

Tidningen frågar sig om en eldriven Saab har någon större chans att överleva än dess berömda turboladdade bensindrivna föregångare. Visserligen drivs världen av ambitioner om utsläppsfria fordon.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons