Wonderstruck”Wonderstruck” regissörens första misslyckade film

Jaden Michael, Oakes Fegley och Julianne Moore.
Jaden Michael, Oakes Fegley och Julianne Moore. Foto: Mary Cybulski/Scanbox

Visuellt storslagen men saknar liv. I Todd Haynes nya film – om två barn som söker sina föräldrar – förblir rollfigurerna marionetter som hänger på väl lösa trådar.

Under strecket
Publicerad
Michelle Williams och Oakes Fegley.

Michelle Williams och Oakes Fegley.

Foto: Mary Cybulski/Scanbox
Julianne Moore.

Julianne Moore.

Foto: Mary Cybulski/Scanbox
Millicent Simmonds

Millicent Simmonds

Foto: Myles Aronowitz/Scanbox
Annons

Todd Haynes senaste film är, liksom hans tidigare filmer, visuellt storslagen, rik på omsorgsfulla detaljer och smarta bildlösningar. Över ett halvt sekel, från 1927 till 1977, väver regissören känslomässiga mönster i ett nostalgi-tintat New York. Det växlar mellan svartvitt och färg, mellan pappfigurer och levande människor, mellan stadslandskap i verklig skala och miniatyr, från stumfilmens sista dagar till mer moderna akter som Bowies ”Space Oddity”.

Brian Selznick, som skrivit manus efter sin egen barnbok med samma namn, stod även för förlagan till ”Hugo Cabret”, som Martin Scorsese filmatiserade 2011. Mycket går igen här: föräldratrauman, fysiska hinder, barnets identitetssökande – i en värld av tekniska landvinningar och mer fantastiska element. I "Wonderstruck" korsklipper regissören med tematiskt eftertryck mellan två epoker, låter de två rollfigurerna förenas i sitt dubbla dysfunktionella öde. I filmens nutid rymmer den elvaårige Ben (Oakes Fegley) från uppväxtens Minnesota till New York. Hans mamma (Michelle Williams) har nyligen förolyckats och Ben får ett vägande skäl att söka upp fadern. Flykten föregås av att Ben via telefonluren träffas av blixten och förlorar hörseln.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons