X
Annons
X
Recension

Kärlekskriget Witt-Brattströms Hon som feministisk operahjältinna

Premium

När Ebba Witt-Brattströms bok "Århundradets kärlekskrig" blir opera är Han en löjlig, men farlig gubbnarr och Hon en intelligent feministisk operahjältinna. Men föreställningen i Vattnäs konsertlada gör det uppenbart att kärlekskriget faktiskt inte går att vinna.

Lars Arvidson och Anna Larsson som Han och Hon i ”Århundradets kärlekskrig”.
Lars Arvidson och Anna Larsson som Han och Hon i ”Århundradets kärlekskrig”. Foto: Christian Berling

Med visst motstånd tog jag mig an Ebba Witt-Brattströms ”Århundradets kärlekskrig” (2016). Men tack och lov, hennes skarpslipade lyriska prosa häver sig över den massmedialt exploaterade bilden av ett äktenskapligt haveri. Texten rymmer passionerat raseri och outsäglig besvikelse, men också svartsynt humor och smart invävda referenser från litteratur och opera. Den etterdrypande dialogen mellan Hon och Han är som ett operalibretto. Och nu har denna strindbergska dödsdans av solkad kärlek och glödgat hat blivit känslokokande kammaropera i Vattnäs konsertlada, tonsatt av Paula af Malmborg Ward och med utmärkta Vattnäs Chamber Orchestra under inspirerad ledning av Fredrik Burstedt.

Librettisten Mathias Clason håller sig nära originalet, men mejslar fram en dramaturgisk båge utifrån bokens tillståndsbeskrivning. Han lägger till tjänsteanden Ivona, som förkroppsligar kvinnlig underordning, men visar sig vara en fränt klarsynt iakttagare av kulturelitistisk fernissa över relationskaos och människoförakt. Sopranen Amelia Jakobsson lånar först den självuppoffrande Sentas ballad från Wagners "Den flygande Holländaren" och gör sedan virtuost uppror som uppretad valkyria.

Lars Arvidson och Anna Larsson som Han och Hon i ”Århundradets kärlekskrig”.

Foto: Christian Berling Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X