Annons
X
Annons
X

Wienfilharmonikerna öppnar arkiven

Prispengarna från Birgit Nilssons pris - en miljon dollar - ska användas för att tillgängliggöra Wienfilharmonikernas historiska arkiv. Så vill orkestern skapa transparens och lägga korten på bordet om det förflutna.

Av TT
[object Object]
Birgit Nilsson firades på Kungliga Operan i Stockholm inför sin åttioårsdag 1998.

Historien är viktig för den traditionstyngda österrikiska orkestern. Men Wienfilharmonikerna har också i decennier anklagats för att vilja mörklägga de obehagligare delarna av sin 172-åriga historia.

Beslutet, som fattats enhälligt av orkestermedlemmarna, är en viktig markering om ökad öppenhet.

Arkivet rymmer nämligen inte bara musikhistoriska fakta, utan skildrar också hur orkestern agerade under nazitiden.

Annons
X

När Österrike anslöts till Tyskland 1938 avskedades 13 judiska orkestermedlemmar och 1942 var så många som 60 av 123 av musikerna i Wienfilharmonikerna betalande medlemmar i det nationalsocialistiska partiet. Det var betydligt fler än i exempelvis Berlinfilharmonikerna där runt 20 procent av orkestermusikerna var partimedlemmar.

– Det är väldigt viktigt att vi berättar om allt som hände i det förflutna. Vi måste berätta om historien, det är vårt ansvar. Först efter det kan vi gå vidare mot framtiden, säger Andreas Grossbauer, ordförande för Wienfilharmonikerna till TT.

Ett viktigt steg mot ökad transparens togs 2007 när Wienfilharmonikerna gav tre historiker i uppdrag att utreda orkesterns nazistiska förflutna. Fritz Trümpi, Oliver Rathkolb och Bernadette Mayrhofer kunde bland annat berätta att fem av de judiska musiker som sparkades från orkestern senare dog i koncentrationsläger.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    TT: Skulle ni säga att alla fakta om Wienfilharmonikernas agerande under nazieran är tillgängliga nu?

    – Ja, allt är öppet - vi vill inte dölja något, understryker Andreas Grossbauer och fortsätter senare:

    – Arkivet kommer att vara helt tillgängligt för allmänheten, men det kommer att ta lite tid. Vi måste hitta en ny plats för det, eftersom lokalen är för liten i nuläget.

    Andreas Grossbauer och hans företrädare Clemens Hellsberg (som 1979 utnämndes till orkesterns förste arkivarie) befinner sig just nu i Stockholm för att tillsammans med Wienfilharmonikerna ta emot Birgit Nilsson-priset i Konserthuset i Stockholm.

    Det är första gången som priset delas ut till en institution och det team som har anlänt till Sverige består av sammanlagt omkring 200 personer - bara själva orkestern har fyllt ett helt flygplan. Även Österrikes president Heinz Fischer är på plats i Stockholm.

    Vid tillkännagivandet i april var Clemens Hellsberg märkbart rörd över att filharmonikerna i Wien tilldelats Birgit Nilssons pris. Han, liksom flera av orkestermedlemmarna, har personliga erfarenheter av den svenska operastjärnan.

    Den musikaliska röda tråden mellan henne och orkestern är självklar, menar han.

    – Ja verkligen, efter 232 föreställningar på Wiener Staatsoper och alla de hundratals inspelningarna som gjordes med henne så finns det en musikalisk tråd mellan oss. Jag minns henne från ståplats på operan, jag kände henne personligen och spelade med henne som musiker i orkesterdiket under åtta års tid.

    – Birgit Nilsson var en sådan hjältinna för hela orkestern. Det är mer än en röd tråd - alla dessa föreställningar: Wagner, Strauss och Puccinis ”Turandot”. Det var absolut klart att allt hon gjorde var en milstolpe i musikhistorien.

    Stockholm TT

    Annons
    Annons
    X

    Birgit Nilsson firades på Kungliga Operan i Stockholm inför sin åttioårsdag 1998.

    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X