Wiehes sånger möter Strindberg

genredebut Mikael Wiehes sånger blir kilar i August Strindbergs tillbakablickande drama Oväder. Det ovanliga mötet blir ”ett slags musikal”, och genredebut för regissören och idésprutan Claes Lundberg på Östgötateatern.

Under strecket
Publicerad
Annons

– Efter ett tag kände jag att idén blev oemotståndlig, säger regissören Claes Lundberg och sätter fyr i sin nystoppade pipa.
Vi sitter i fikarummet på Östgötateatern i Norrköping. Det är ett par veckor kvar till premiär. Ännu finns en mängd små detaljer som måste trimmas. En viss spänning kan anas.
Det var med August Strindbergs ganska sällan spelade kammarspel Oväder i ena handen och en bunt Mikael Wiehe-plattor i den andra som idén hade vuxit fram hos Claes Lundberg: Oväder kunde spelas med Wiehelåtar insprängda på valda ställen. Det är alltså ingen nyskriven musikal utan teater med musikcollage; ”ett slags musikal”.

– Jag märkte att det fanns tematiska beröringspunkter mellan Wiehes texter och Oväder, säger Claes Lundberg. Det handlar framför allt om Wiehes lite mörkare 1980-tal. Ju mer jag hörde av sångerna medan jag läste pjäsen, desto starkare upplevde jag att de var besläktade. De korsbefruktade varandra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons