Werner Herzog: ”Mina idéer är som inbrottstjuvar i natten”

Werner Herzog under inspelningen av ”Into the inferno”.
Werner Herzog under inspelningen av ”Into the inferno”. Foto: Clive Oppenheimer/Netflix

I över 50 år har regissören Werner Herzog utforskat människan och naturen med en kombination av ursinnig existentialism, vetenskap och humor. Hans nya dokumentär ”Into the inferno” handlar om vulkaner – och vår relation till dem.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är bara att konstatera: nästan allt Werner Herzog tar sig an blir fängslande och underhållande. Hans sätt att tala – med kraftig tysk brytning och intensivt driv – samt hans ömsom existentiellt bråddjupa, ömsom absurt komiska berättande, har blivit ett fenomen i samtidskulturen. Han låter nästan likadan när han talar om björnentusiasten Timothy Treadwells fruktansvärda död i dokumentären ”Grizzly man” från 2005, som när han i fjol lånade ut sin röst till en bitter rymdvarelse i den bisarra animerade vuxen-tv-serien ”Rick and Morty”.

Allra bäst blir det när Herzog använder sig av dramatiska ord, som i hans nya Netflixdokumentär ”Into the inferno” – där han tillsammans med vulkanologen Clive Oppenheimer från Cambridge University utforskar vulkaner och människans relation till dem genom tiderna. Duon reser runt nästan hela jorden för att utröna betydelsen av dessa magmafyllda kratrar; bland annat till Etiopen, Indonesien, Vanuatuöarna och Island. Till och med Nordkorea lyckas de ta sig till, genom en sällsynt inbjudan. Och Werner Herzog, stirrande in i djupet av en helvetisk glöd från jordens inre, medan han hyvlar fram kärv poesi, är precis så bra som man kan föreställa sig. Till favoritcitaten från filmen hör "Det är en eld som vill välla fram som inte kunde bry sig mindre om vad vi sysslar med här uppe på ytan". Men varför detta intresse för vulkaner?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons