Annons

WBM köper Björn Borg

Worldwide Brand Management köper alla rättigheterna till varumärket Björn Borg för 124 miljoner kronor och byter till samma namn. Nu ska de bredda sortimentet och ägna sig åt djärvare design.

Publicerad

– Vi har haft licensen i 10 år, att få äga gör att när vi bygger varumärket hamnar värdet i vår balansräkning och inte hos någon annan, säger vd för Worldwide Brand Management, Nils Vinberg.

Säljarna, ett holländskt bolag där bland annat Björn Borgs föräldrar finns med som ägare, får 124 miljoner kronor i kontanter i och med köpet och har därefter rätt till en tilläggsköpeskilling, som baseras på försäljningen av Björn Borg i grossistled från och med 2007 till 2016. Den innebär minst 7,8 miljoner kronor per år, Det motsvarar cirka 1,5 till 2 procent av Björn Borg-produkternas pris vid försäljning till konsument. Tennisspelaren själv får inga pengar i och med försäljningen.

Annons
Annons
Annons
Annons