X
Annons
X
Recension

Way Out West, dag 3 Washington inget självklart val – men ett lyckat

Tenorsaxofonisten Kamasi Washington och hans band strör en högst spirituell jazz över publiken på Way Out West när det dystopiska åskregnet har passerat .

Tenorsaxofonisten Kamasi Washington.
Tenorsaxofonisten Kamasi Washington. Foto: Monica Cillario/TT

Nyligen rapporterade BBC att Spotify hade noterat att antalet jazzlyssningar bland folk under 30 år i Storbritannien hade ökat med 108 procent under det senaste halvåret. Det finns förstås en rad av anledningar till detta, men frågan är om inte den majestätiske man som inleder Way Out Wests finaldag är den främsta?

Tenorsaxofonisten Kamasi Washington är inget självklart val på festivalens största scen, men det visar sig vara synnerligen lyckat. Det dystopiska åskregnet har passerat och solen gassar när Washington och hans band strör en högst spirituell jazz över publiken. Att han har spelat med Kendrick Lamar och släppt sina senaste album på skivetiketten Young Turks, och därmed är stallkamrat med bland andra Jamie XX och FKA Twigs, kan vara en anledning att han hittar ut till en publik bortom det sedvanliga jazzfolket. Men han gör det inte genom att kompromissa, det låter ungefär som det Doug Carn släppte på etiketten Black Jazz under tidigt 70-tal.

Tenorsaxofonisten Kamasi Washington.

Foto: Monica Cillario/TT Bild 1 av 3

Fleet Foxes.

Foto: Thomas Johansson/TT Bild 2 av 3

Lykke Li.

Foto: Thomas Johansson/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X