Warcrafts spelvärld växer

World of Warcraft har fått tillökning. Förväntansfulla fans köade i timmar när den första ­expansionen, The ­Burning Crusade, släpptes i svenska butiker.

Under strecket
Publicerad
När expansionen The Burning Crusade släpptes till spelet World of Warcraft stod Emil Hellquisth först i kön, utklädd till ”undead fury warrior” med läderrustning och dubbelyxa. Hans kötid blev 8,5 timmar.

När expansionen The Burning Crusade släpptes till spelet World of Warcraft stod Emil Hellquisth först i kön, utklädd till ”undead fury warrior” med läderrustning och dubbelyxa. Hans kötid blev 8,5 timmar.

Annons

Kön utanför Gallerian i centrala Stockholm har vuxit sedan tretiden på eftermiddagen. Nu är den cirka 200 personer lång och klockan tickar mot midnatt då måndagen blir tisdag. Det är ett klockslag som World of Warcraft-spelare har sett fram emot länge, då favoritspelet utökas med sin första expansion: The Burning Crusade. Fantasyvärlden blir därmed betydligt större med nya områden att utforska, fler monster att bekämpa och nya yrken och raser att spela.
I Sverige har ett sjuttiotal butiker nattöppet för releasen, men bara hos EB Games i Gallerian sitter en ung, influgen amerikan i bowlingskjorta med World of Warcraft-tryck och smilar mot kön. Robert Foote är ”associate art producer” för The Burning Crusade, ett jobb som normalt innebär att nicka åt nya designer av grottor och stridsklubbor hela dagarna men som i natt gör honom till autografskrivande rockstjärna.
– Jag blev kär i World of Warcraft första gången jag spelade det, så jag tycker själv att jag har ett fantastiskt jobb. Om jag inte hade skrivit autografer idag så hade jag nog själv stått i kön, säger han med ett flin.
När Blizzard Entertainment släppte World of Warcraft innebar det ungefär samma sak för marknaden för onlinerollspel som Apples Ipod innebar för musikspelarmarknaden. Blizzard såg en stor potential i genren onlinerollspel som inte förverkligats av spel som Everquest, Lineage och Anarchy Online. Så de investerade några utvecklingsår och några hundra miljoner kronor i att göra ett spel som egentligen inte var särskilt nyskapande men som var snyggare, mer funktionellt och mer lättillgängligt än konkurrenterna.
Det tog sin tid, spelet försenades flera gånger, men när det väl släpptes vände det upp och ner på branschen. Och i dag spelar Blizzard i en helt egen division. Med åtta miljoner spel sålda i världen och 200 000 i Sverige är World of Warcraft nu större än alla andra onlinerollspel tillsammans.
Men medan försäljningssiffrorna fortsätter att stiga har många World of Warcraft-spelare slagit huvudet i taket och ledsnat på det fiktiva landet Azeroth efter ha gjort allt och sett allt som är värt att se. Det är till stor del dem som Blizzard hoppas vinna tillbaka med den nya expansionen. För vad Blizzard tjänar de stora pengarna på är att spelarna betalar sina månadsavgifter.
– Spelarna lever för nytt innehåll, så vi måste leverera det hela tiden. Det första vi sa när vi var färdiga med The Burning Crusade var ”Okej, vad gör vi nu? Vad är nästa steg?” Och nu jobbar vi redan på nya uppdateringar, säger Robert Foote.
Kön utanför Gallerian består av den hårda kärnan av fans. Män i åldern 20 till 30 år dominerar. Längst fram står Emil Hellquisth utklädd till ”undead fury warrior” med läderrustning och dubbelyxa. Kötid: 8,5 timmar. Längre bak står Joakim Borgström sedan bara en timme tillbaka. Men han är en ärrad World of Warcraft-veteran med nio karaktärer som har nått maxnivån 60, och en sammanlagd speltid på nästan ofattbara 6 480 timmar.
Vid tolvslaget öppnas så spelbutiker över hela landet, och servrar runt om i Europa surrar i gång, beredda på den kommande anstormningen.
I Gallerian ropar Robert Foote till de köande:
– Är ni redo?
Redo? De är otåliga. De har längtat i månader efter nya områden, raser, yrken och saker att göra. För många i kön är The Burning Crusade inte bara en spelexpansion, det är en ny dimension i deras digitala tillvaro. Förväntningarna är därefter: enorma.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons