Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Yuja Wang, piano Wang har Prokofjev i fingrarna

Yuja Wang, piano

Genre
Konsert

Berwaldhallen. Radiosymfonikerna. Dirigent: Lionel Bringuier. Verk av Victoria Borisova-Ollas, Sergej Prokofjev och Béla Bartók.

Med kort varsel lyckades man i Berwaldhallen skaka fram en ersättare för den insjuknade Yefim Bronfman i Prokofjevs andra ­pianokonsert. Och den 20-åriga kinsesiskan Yuja Wang visade sig vara ett lyckligt val, hon hade dessutom Prokofjev i fingrarna, då hon nyligen spelat dennes första pianokonsert i S:t Petersburg med Yuri Temirkanov.

Wang debuterade redan2003 med David Zinman i Beethovens fjärde pianokonsert och har därefter spelat med betydande dirigenter som Lorin Maazel, Michael Tilson Thomas och Charles Dutoit.

Hon gav i torsdags ett grundseriöst intryck, i motsats till Lang Langs Tom-och-Jerry-showande. Till en början var spelet nästan i överkant ordentligt, hon verkade inte riktigt ha lämnat rollen som elev för Gary Graffman vid Curtis Institute.

Annons
X

Friare i utförandet efterhand behöll hon sin fina klang även i ­dynamiskt starka passager. Det inledande andantinot i denna and­ra pianokonsert (1913, omarbetad 1923 framför allt i orkesterstämmorna) räknas till Prokofjevs bästa satser. På sin tid var detta nyskapande musik med genomföringen förlagd till den långa, hypersvåra solokadensen, som här spelades med bravur av Wang. I en tät och nervig relation med orkestern pressade hon fram den makabra vitsigheten i det motoriska scherzot, och det björnaktigt kantiga, Musorgskij-ryska i intermezzot. Ett mycket tillfredställande utförande av ett stort löfte, belönat med stående ovationer.

Det sagomättade och skickligt orkestrerade stycket Kingdom of Silence av vårens tonsättare i Berwaldhallen, Victoria Borisova-Ollas, har spelats tidigare i Berwaldhallen. Till skillnad från Prokofjevkonserten är det musik som sannerligen inte väcker skandal, fungerar dock som ­publikvänlig del av ett program.

Om Yuja Wang överträffade förväntningarna på en begåvad 20-åring, så motsvarade å andra sidan Lionel Bringuier – Esa-Pekka Salonens assistent vid Los Angeles Philharmonic – förväntningarna på en begåvad 21-åring när han dirigerade Bartóks Konsert för orkester. I detta konsertanta verk där solister och sektioner av orkestern växelspelar mot tutti gjordes intermezzot med flyktig elegans och finalen formades övertygande. Bringuier hanterade ofta klangerna väl men kunde ha vilat mer i nuet. En del tempostress, som i andra satsen, kändes onödig.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X