Annons

”Walter kunde inte ens teckna”

Margaret Keanes målningar var världsberömda, men ingen visste att det var hon som gjort dem. Nu skildras popkonstnärens osannolika livsöde i Tim Burtons film ”Big eyes”. SvD:s Erik Augustin Palm – som själv bor i kvarteret där historien utspelar sig – har intervjuat henne.

Uppdaterad
Publicerad

Om man i dag går in på klubben Hungry I, mittemot den legendariska vänsterbokaffären City Lights i San Francisco-stadsdelen North Beach, möts man av lättklädda unga kvinnor som vill sälja privata femminutersdanser bakom lyckta dörrar. Tog man sig 1955 till samma klubb, då ett känt vattenhål för stadens beatpoeter och konstnärer, möttes man vid entrén av en utställning, där säregna målningar av barn med stora, sorgsna ögon såldes till förbipasserande.

Signaturen löd ”Keane”, vilket alla i San Franciscos kultursväng trodde var en viss Walter Keane. Inom fem år skulle denne ökände kvinnokarl, suput och nattlivsprofil komma att bli ett popkonstfenomen av gigantiska proportioner i USA – vykort och tryck av de melankoliska krabaterna såldes i miljontals exemplar.

Margaret Keane fotograferad i Los Angeles 2014.

Foto: SAM COMEN/ NY TIMES Bild 1 av 5

1963. Konstnären Margaret Keane bredvid sin målning ”Time in the mind”. Hennes make Walter Keane håller i ”We will overcome”.

Foto: (C) CORBIS Bild 2 av 5

Margaret Keane och hennes man Walter Keane.

Foto: (C) BETTMANN/CORBIS Bild 3 av 5

Ur Tim Burtons film ”Big eyes”. Margaret Keane är mycket nöjd över hur Amy Adams gestaltar henne.

Foto: SNAP STILLS/REX Bild 4 av 5

Ur Tim Burtons film ”Big eyes”.

Foto: SNAP STILLS/REX Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons