Annons

Gunnel WåhlstrandWåhlstrands konst är förföriskt sensuell

Gunel Wåhlstrand, ”Nyårsdagen”, 2005.
Gunel Wåhlstrand, ”Nyårsdagen”, 2005. Foto: Magasin III

Två till tre meters avstånd är perfekt för att ta in Gunnel Wåhlstrands konst. Då uppstår ett oemotståndlig sug in i hennes stora tuschlaveringar. Då uppstår magi.

Under strecket
Publicerad

Gunnel Wåhlstrand, installationsvy Magasin III, 2017.

Foto: Magasin III/Christian Saltas

Gunnel Wåhlstrand, ”Mother blue”, 2008-2009.

Foto: Magasin III/Björn Larsson

Gunnel Wåhlstrand, ”Den sista ön”, 2012.

Foto: Magasin III/Jean-Baptiste Béranger

Gunnel Wåhlstrand, ”Sandstranden”, 2016.

Foto: Magasin III/Per-Erik Adamsson

Saknaden av, och längtan efter, en far har utgjort både utgångspunkt och drivkraft för Gunnel Wåhlstrands konstnärsskap. Hon var bara ett år när hennes far tog sitt liv, en omvälvande händelse som i förlängningen blev en ingång till en mycket privat bildvärld.

På pressvisningen berättar hon om hur en låda med fotografier på och av hennes far var en ständig följeslagare och hur hon ville ”måla sig in i bilderna” för att på så sätt ta reda på om det ”uppstod något i henne själv”. Det låter som en variant på myten om den kinesiska målaren Wu Daozi, han som klev in i den grotta han just målat. Fast här handlar det mer om ett kontaktsökande på djupet med den fader som aldrig funnits där.

Annons
Annons
Annons