Annons

VW:s nya cab – en glidarbil i behov av elmotor

Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka.
Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka. Foto: Ia Wadendal

En cabriolet i augusti? Jodå, det går att ha suffletten nedfälld i säkert minst en månad framöver. Volkswagen har sågat av taket på sin suv T-Roc och fött fram en riktigt bra sufflettförsedd glidarbil. Men det finns minus – förbrukningen och utsläppen.

Under strecket
Publicerad

Testbilen är välutrustad och lädersätena med ljusa sömmar är ytterst bekväma.

Foto: Ia Wadendal

Det går att få antingen 17-tums eller 19-tumsfälgar till T-Roc-cabben.

Foto: Ia Wadendal

Den smidiga automatlådan är ett stort plus i testbilen som förbrukade strax över 0,8 liter milen. R-Line-versionen har adaptiv farthållare som standard.

Foto: Ia Wadendal

Bagageutrymmet på 280 liter är inte mycket att skryta med, men den som är ute efter en cabriolet har troligen andra prioriteringar.

Foto: Ia Wadendal

Grafik: SvD

Cabrioleten T-Roc smeker vägen och styrningen är mjukt följsam.

Foto: Ia Wadendal
Foto: Audi
Foto: BMW

Parar man en suv med en cabriolet så blir bebisen en T-Roc med sufflett. Ett smart drag av Volkswagen. Med en sådan supergenetik – den ofattbart populära biltypen suv i kombination med möjlighet att sänka taket under soliga dagar – bäddar bilföretaget för att de cabrioletsugna kommer att bli förtjusta. Dessutom är priset för basversionen av det här ekipaget riktigt hyggligt – 350 000 kronor.

Det där med att vara innehavare av en cabriolet är verkligen speciellt och något som man vill unna alla en gång i livet. Att trycka på knappen på mittkonsolen som fäller ner suffletten påminner testföraren om de lyckliga dagar när hon var ägare av en taklös bil – hur små vindpustar tar tag i lockarna och dofterna från omgivningen når näsan utan problem.

Annons
Annons
Annons