VW:s nya cab – en glidarbil i behov av elmotor

Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka.
Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka. Foto: Ia Wadendal

En cabriolet i augusti? Jodå, det går att ha suffletten nedfälld i säkert minst en månad framöver. Volkswagen har sågat av taket på sin suv T-Roc och fött fram en riktigt bra sufflettförsedd glidarbil. Men det finns minus – förbrukningen och utsläppen.

Under strecket
Publicerad
Testbilen är välutrustad och lädersätena med ljusa sömmar är ytterst bekväma.

Testbilen är välutrustad och lädersätena med ljusa sömmar är ytterst bekväma.

Foto: Ia Wadendal
Det går att få antingen 17-tums eller 19-tumsfälgar till T-Roc-cabben.

Det går att få antingen 17-tums eller 19-tumsfälgar till T-Roc-cabben.

Foto: Ia Wadendal
Den smidiga automatlådan är ett stort plus i testbilen som förbrukade strax över 0,8 liter milen. R-Line-versionen har adaptiv farthållare som standard.

Den smidiga automatlådan är ett stort plus i testbilen som förbrukade strax över 0,8 liter milen. R-Line-versionen har adaptiv farthållare som standard.

Foto: Ia Wadendal
Bagageutrymmet på 280 liter är inte mycket att skryta med, men den som är ute efter en cabriolet har troligen andra prioriteringar.

Bagageutrymmet på 280 liter är inte mycket att skryta med, men den som är ute efter en cabriolet har troligen andra prioriteringar.

Foto: Ia Wadendal
Grafik: SvD

Grafik: SvD

Cabrioleten T-Roc smeker vägen och styrningen är mjukt följsam.

Cabrioleten T-Roc smeker vägen och styrningen är mjukt följsam.

Foto: Ia Wadendal
Audi
Foto: Audi
BMW
Foto: BMW
Annons

Parar man en suv med en cabriolet så blir bebisen en T-Roc med sufflett. Ett smart drag av Volkswagen. Med en sådan supergenetik – den ofattbart populära biltypen suv i kombination med möjlighet att sänka taket under soliga dagar – bäddar bilföretaget för att de cabrioletsugna kommer att bli förtjusta. Dessutom är priset för basversionen av det här ekipaget riktigt hyggligt – 350 000 kronor.

Det där med att vara innehavare av en cabriolet är verkligen speciellt och något som man vill unna alla en gång i livet. Att trycka på knappen på mittkonsolen som fäller ner suffletten påminner testföraren om de lyckliga dagar när hon var ägare av en taklös bil – hur små vindpustar tar tag i lockarna och dofterna från omgivningen når näsan utan problem.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons