Annons

Biltest: VW:s lill-suv maffig med ett brett flin

Efter nästan 2,7 miljoner sålda bilar är det nu dags för en helt ny generation av Volkswagens lill-suv Tiguan. Och den svenske importören siktar oblygt på en titelmatch mot regerande mästaren i klassen – Volvo XC60.

Publicerad
Full fart uppåt för nya Volkswagen Tiguan. Med hjälp av elektrisk differentialspärr och Haldex-baserad fyrhjulsdrivning är den här backen en bagatell.
Full fart uppåt för nya Volkswagen Tiguan. Med hjälp av elektrisk differentialspärr och Haldex-baserad fyrhjulsdrivning är den här backen en bagatell. Foto: Rolf Gildenlöw

Den första generationen av Volkswagens kompakta suv-modell Tiguan kom 2007 och var baserad på VW-koncernens PQ35-plattform, precis som merparten av dåtidens modeller från såväl Audi, Seat, Skoda och, förstås, Volkswagen.

Full fart uppåt för nya Volkswagen Tiguan. Med hjälp av elektrisk differentialspärr och Haldex-baserad fyrhjulsdrivning är den här backen en bagatell.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 8

Förarplatsen är i princip densamma som i nya VW Golf och Passat. Fast man sitter lite högre. GPS-kartan med vägbeskrivning går även att få upp mellan mätartavlorna mitt framför föraren.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 8

Fyrhjulsdriven? Ett hjul fram och ett hjul bak i luften brukar avslöja sanningen. För nya VW Tiguan är det inget bekymmer.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 8

Dubbelkopplingsväxelåda med sju steg går nu att få även till de kraftfullaste dieselmotorerna. Torrlamellerna har ersatts av våta lameller.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 8

Helikopterperspektiv är till stor hjälp vid precisionskörning i trånga utrymmen.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 8
Bild 6 av 8
Foto: Volvo Bild 7 av 8
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 8 av 8
Annons
Annons
Annons