Annons

Jonas Fröberg:VW:s brutala jobbslakt – nödvändig men för sen

Absolut nödvändigt. Men alldeles för sent. Och ännu kan dieselgate rasera allt för Volkswagen.

Under strecket
Publicerad

Volkswagen-vd:n Matthias Müller.

Foto: Paul Sancya/AP Bild 1 av 1

Volkswagen-vd:n Matthias Müller.

Foto: Paul Sancya/AP Bild 1 av 1
Volkswagen-vd:n Matthias Müller.
Volkswagen-vd:n Matthias Müller. Foto: Paul Sancya/AP

It Ain't Over 'til It's Over är Lenny Kravitz hit från 1991 – ”Det är inte över förrän det är över”. Ett tema som känns högaktuellt.

Man kan sammanfatta Volkswagens stora neddragning med följande två ord: Absolut nödvändig. Och Volkswagen går nu mot en boll som legat på planen i åratal, efter konkurrenterna.

”Bollen” innebär att man hårdsatsar på elbils- och uppkopplad teknik som kommer att kosta miljarder, samt att man tar tag i den miserabla lönsamheten i Volkswagenmärket.

Uppgörelsen är också viktig för att visa att Volkswagen ens kan komma framåt. Alls. Bolagets har nämligen en maktkonstruktion som kan jämföras med tre personer som drar åt var sitt håll och hotar att blockera allt som kan andas snabba beslut: Delstaten Niedersachsen äger 20,3 procent och sitter på en gyllene aktie (och värnar jobben i Wolfsburg). Det mycket starka koncernfacket och framförallt de, om man vill använda ett snällt ord, egensinniga ägarfamiljerna Porsche och Piëch som äger över 50 procent och inte utgör världens största intelligensreserv och ofta är i luven – på varandra.

Annons
Annons

Tänk om det stannade där.

Men sedan har vi dieselgate. Fredagens neddragning var minst lika nödvändig för att hantera den.

Hittills har 175 miljarder kronor skrivits ner för dieselfusket som avslöjades den 18 september i fjol. Det är lika mycket som värdet på 700 000 exemplar av VW:s storsäljare Passat. Dyrast av det är uppgörelsen med amerikanska bilägare på 130 miljarder kronor.

Men det återstår mer:

I oktober stämde 1 400 investerare Volkswagen på 80 miljarder kronor, nära två svenska försvarsbudgetar, för att VW-ledningen väntade med att informera om dieselfusket som fick bolaget att tappa en tredjedel av sitt värde.

Man har också stämningar på halsen från delstaterna New York, Massachusetts och Maryland och USA:s justitiedepartement.

Så sent som i november kom uppgifter om ny fuskmjukvara i Audibilar.

Vi har framförallt ännu inte svaren på de två frågorna: Vad hände? Vilka är ansvariga? Den oberoende så kallade ”Jones Dayutredningen”, som görs av advokatfirman Jones Day har nu jobbat i ett år med ett material, som bara tycks växa. Och ingen tycks veta när den ska bli klar.

Utredningen kan ställa allt på ända. Det kommer nämligen medieuppgifter med jämna mellanrum om att nuvarande toppledning vetat om fusket.

I stämningsansökan från staten New York hävdas att nuvarande vd:n Matthias Müller själv ska ha vetat om fusket sedan 2006.

Uppgifter i tyska der Spiegel den 20 september gjorde gällande att Audis vd, den starkt profilerade Rupert Stadler ska ha vetat om fusket ända sedan 2010. Och både ordföranden Hans-Dieter Pötsch och märkeschefen för Volkswagen Herbert Diess utreds i stämningen från investerarna.

Mitt i detta nu ska Volkswagen satsa med full fart framåt på elektrifiering.

Som Lenny Kravitz skulle ha sagt: Det är inte över förrän det är över.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons