X
Annons
X

Vuxna styr barnens innelekar

Pedagogik i all ära. Men barn måste också få möjlighet att leka fritt. Som det är nu styr förskolepersonal mer än vad de tror, konstaterar pedagogiklektorn Charlotte Tullgren. Särskilt begränsas alla lekar som är vilda, högljudda och våldsamma.

När Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik vid Högskolan i Kristianstad, började arbetet med sin avhandling Den välreglerade friheten tänkte hon studera hur barn uppfattar när förskolepersonalen deltar i leken. Utgångspunkten var att leken är värdefull för barns utveckling och att det är viktigt med vuxnas närvaro och intresse för lek.
Charlotte Tullgren valde ut tre förskolor, gjorde barnintervjuer och som komplement även videoinspelningar. Men under arbetets gång förändrades hennes syn på lekpedagogiken som universallösningen på alla pedagogiska problem. Hon fick ett mer kritiskt förhållningssätt. Till slut var videoinspelningarna det mest intressanta och i stället för att skildra barnens upplevelse kom hennes avhandling att handla om den styrning som sker inom lekens ramar på förskolan.

– Vuxna använder leken för att förmå barnen att bli goda vuxna. Det är målet. Det gör man genom att se till att barnen inte leker våldsamheter och olagligheter, pyromaner och mördare och sådana saker. Man gör det också genom att erbjuda dem goda lekar, till exempel familjelekar, säger Charlotte Tullgren.
I avhandlingen beskriver hon hur förskolepersonalen med lekens hjälp försöker styra över mörka och kaotiska lekar till mer stillsamma och trevliga.
När barnen leker pyromaner som ska sätta eld på allting försöker förskolläraren få dem att ringa på polis och brandkår.
När några pojkar leker tjuv och polis med en förskollärare och hotar att både skjuta henne och hugga huvudet av henne, lyckas hon styra över leken till att hon hamnar i fängelse och sedan blir det kalas i fängelset med god mat.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X