X
Annons
X
Recension

Karl Gerhard von Brömssen briljerar i rollen som Karl Gerhard

På Göteborgs stadsteater blir sagan om Karl Gerhard mer en sorgesång om förlust, saknad och svek än show. Tomas von Brömssen är underbar, skriver Sara Granath.

Carina Boberg, Cristoffer Mårdh Löwenadler, Vinga Magnusdotter, Tomas von Brömssen, Carin Juborg, Märta Fransson och Marie Delleskog. Foto: Ola Kjelbye

När Irena Kraus ”Karl Gerhard” hade urpremiär på Stockholms stadsteater 2014 kallades pjäsen en fantasi. Inte så i Göteborg, men stycket är fortfarande en fantasi ”baserad på en sann historia”.

Eva Bergmans regi och bearbetning placerar stycket både i en teatersalong i Göteborg där vitsarna haglar, och i Stockholm, på Folkan, där Gerhard efter en publikmässig svacka förbereder en ny premiär. Året är 1940 och Tyskland har ockuperat Danmark och Norge. Läget är minst sagt politiskt känsligt och Gerhards allt tydligare antinazism sticker både i tyska och svenska ögon.

Carina Boberg, Cristoffer Mårdh Löwenadler, Vinga Magnusdotter, Tomas von Brömssen, Carin Juborg, Märta Fransson och Marie Delleskog.

Foto: Ola Kjelbye Bild 1 av 3
Foto: Aorta Bild 2 av 3
Foto: Ola Kjelbye Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X