Annons

Dyr och onödigt kraftfull laddhybrid

För den som kör laddbara Volvo V60 i tjänsten lyser solen varenda dag. Men för privatkunden blir det dyrt.
För den som kör laddbara Volvo V60 i tjänsten lyser solen varenda dag. Men för privatkunden blir det dyrt. Foto: Anders Wiklund/TT

Volvos folkkombi i T8-version rymmer hela 390 hästar men klassas ändå som miljöbil. 87 av hästarna trängs under golvet i bagageutrymmet, där vi också hittar sladden. Det här är alltså en laddhybrid.

Under strecket
Publicerad

Förarplatsen är välbekant, som i vilken Volvo som helst. På instrumentpanelen sitter högtalarna. Ljudsystemet är från Bowers & Wilkins.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 7

Plastluckan som döljer anslutningen till elkabeln verkar hämtad från något överskottslager. Knepig att öppna och stänga.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 7

Volvo V60 T8 är en dyr familjekombi. Lite lyx får man förstås i en bil som kostar över halvmiljonen – som växelspak i glas från Orrefors.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 7

Beteckningen T8 på bakluckan skvallrar om att den här Volvon är försedd med både en bensinmotor och en elmotor.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 7
Bild 5 av 7
Foto: Anders Wiklund/TTBild 6 av 7
Foto: Simon Hamelius/KIABild 7 av 7

Tekniskt sett funkar V60 T8 i stort sett likadant som förra generationens V60 Twin Engine. Förbränningsmotor där fram och en elmotor där bak.

Ändå är skillnaderna stora. Dagens V60 T8 är byggd på den nya SPA-plattformen, samma som för V90, och dieselmotorn som satt fram har nu bytts ut mot en bensindriven 2,0-liters VEA-motor.

Annons
Annons
Annons