Volvos framtid avgörs i Detroit

Tiotusentals svenskars öden avgörs numera i Detroit och Dearborn, alltså i städerna där General Motor och Ford har sina huvudkontor. Den amerikanska bilindustrin befinner sig i en djup kris och SvD Näringsliv besökte Michigan för att se hur detta påverkar Sverige.

Under strecket
Publicerad
Robotar arbetar med att bygga karosser till Fords nya Mustangmodell i fabriken i Flat Rock i Michigan.

Robotar arbetar med att bygga karosser till Fords nya Mustangmodell i fabriken i Flat Rock i Michigan.

Annons

SvD i Detroit. För tillfället ljuder inga larmsignaler från Detroit till Sverige. Men krisen i bilindustrin är långt ifrån över och nya motgångar hotar Detroit.
**
Volvo sålde personvagnarna** till Ford 1999 och året därpå kom nästa dramatiska utförsäljning i och med GM:s övertagande av Saab. Facit hittills är, som väl alla vet, att Volvo blivit en kassa- ko för annars problemtyngda Ford och att GM kastat åt Trollhättan ett tillfälligt tröstpris medan svaga säljsiffror bidrar till fortsatt osäkerhet om Saabs framtid.

- Ja, det är alltid bekymmersamt när beslutsfattandet flyttas utomlands, även om små företag som Volvo och Saab troligen inte hade klarat sig i det långa loppet, säger David Cole vid forskningsinstitutet Center for Automotive Re- search i universitetsstaden Ann Arbor.
Men, skyndar han sig att till-lägga, makten ligger inte helt och hållet i Detroit, Frankfurt, Tokyo eller var det nu kan vara, utan hos de enskilda människorna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons