Volvochefen vill ersätta diesel med bränsleceller

Lars Stenqvist, teknikchef för AB Volvo, räknar med en snabb omställning, bort från diesel. Kring 2040 ska nästan alla Volvobilar drivas med el, från bränsleceller eller batterier.
Lars Stenqvist, teknikchef för AB Volvo, räknar med en snabb omställning, bort från diesel. Kring 2040 ska nästan alla Volvobilar drivas med el, från bränsleceller eller batterier. Foto: Joakim Ståhl

Vätgas och bränsleceller i stället för diesel i lastbilarna. Flera stora lastbilstillverkare, däribland AB Volvo, tror att det är vägen till mer hållbara transporter. Men många tekniska problem är kvar att lösa.

Publicerad
Samarbetet mellan Volvo och Daimler kommer att sätta fart på vätgassatsningen i Europa. Det tror Svante Axelsson, regeringens samordnare för Fossilfritt Sverige.

Samarbetet mellan Volvo och Daimler kommer att sätta fart på vätgassatsningen i Europa. Det tror Svante Axelsson, regeringens samordnare för Fossilfritt Sverige.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Scania ska testa en bränslecellslastdriven i Göteborg tillsammans med Renova.

Scania ska testa en bränslecellslastdriven i Göteborg tillsammans med Renova.

Foto: Nicklas Lärka
Annons

AB Volvo siktar på en snabb elektrifiering framöver. Inom 20 år räknar företaget med att nästan alla fordon drivs med el, antingen från batterier eller från vätgasdrivna bränsleceller.

– För de långväga transporterna kommer bränslecellerna att vara det som gäller. Vi räknar med stora volymer bränsleceller i lastbilar, anläggningsmaskiner, bussar och hos Volvo Penta med marina och industriella användningar, säger Lars Stenqvist, teknikchef för AB Volvo.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons