Volvo tar upp jakten mot bättre lönsamhet
Volvo Cars fortsätter att ta upp kampen för att nå premiumsegmentet. Efter en tredubblad vinst för 2015, siktar bolaget på ett nytt rekordår för 2016. Samtidigt är vd Håkan Samuelsson övertygad om att den nya och dyrare V90-modellen kommer att säkra Volvos svenska marknadsandelar.
Stabiliserade globala marknader, försäljningsrekord på över 500 000 sålda bilar och en stark orderingång av Volvos nya suvmodell XC90. Det var några av höjdpunkterna som Volvos vd Håkan Samuelsson självsäkert kunde summera för 2015, i samband med torsdagens presskonferens.
Till introduktionen av ödesmättad bakgrundsmusik visade bolaget stolt upp en tredubblad vinst som landade på 6,6 miljarder kronor för helåret 2015. Lönsamheten, som av analytiker betraktats som en avgörande faktor för bolaget, höjdes till 4 procent. Det motsvarar en förbättring från fjolårets 1,5 procent.