Volvo tar upp jakten mot bättre lönsamhet

Volvo Cars fortsätter att ta upp kampen för att nå premiumsegmentet. Efter en tredubblad vinst för 2015, siktar bolaget på ett nytt rekordår för 2016. Samtidigt är vd Håkan Samuelsson övertygad om att den nya och dyrare V90-modellen kommer att säkra Volvos svenska marknadsandelar.

Under strecket
Publicerad

”Utmaning är att "rampa" upp kapaciteten i Torslanda och det är det som vi koncentrerar oss på, säger Håkan Samuelsson till SvD Näringsliv.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Stabiliserade globala marknader, försäljningsrekord på över 500 000 sålda bilar och en stark orderingång av Volvos nya suvmodell XC90. Det var några av höjdpunkterna som Volvos vd Håkan Samuelsson självsäkert kunde summera för 2015, i samband med torsdagens presskonferens.

Till introduktionen av ödesmättad bakgrundsmusik visade bolaget stolt upp en tredubblad vinst som landade på 6,6 miljarder kronor för helåret 2015. Lönsamheten, som av analytiker betraktats som en avgörande faktor för bolaget, höjdes till 4 procent. Det motsvarar en förbättring från fjolårets 1,5 procent.

Annons
Annons
Annons