X
Annons
X

Volvo tappar fart i Kina

Med en extra lyxig XC 90 och en ny laddhybrid ska Volvo Cars försöka sticka ut på bilmässan i Shanghai. Det behövs. Analytiker ifrågasätter Volvos Kinastrategi så här långt.
– Volvo är en besvikelse, säger Bin Zhu på LMC Automotive.

Volvo tappar mark mot de tyska premiummärkena i Kina som Audi, Mercedes och BMW. I mars backade Volvos försäljning och nu hoppas Volvo att de nyheter märket presenterar på bilsalongen i Shanghai kan vända utvecklingen.
Volvo tappar mark mot de tyska premiummärkena i Kina som Audi, Mercedes och BMW. I mars backade Volvos försäljning och nu hoppas Volvo att de nyheter märket presenterar på bilsalongen i Shanghai kan vända utvecklingen. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Konkurrensen på världens största bilmarknad, Kina, hårdnar när ekonomin saktar in. Volvo Cars hade ett rekordår i fjol, när försäljningen ökade nästan 33 procent. Det var bäst i klassen. Men nu har bromsen slagit till. När de tyska premiummärkena, Audi, Mercedes-Benz och BMW, har ökat med mellan 7 och 17 procent under första kvartalet backar Volvo i Kina.

Volvo tappar mark mot de tyska premiummärkena i Kina som Audi, Mercedes och BMW. I mars backade Volvos försäljning och nu hoppas Volvo att de nyheter märket presenterar på bilsalongen i Shanghai kan vända utvecklingen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X