Volvo ska hjälpa Geely växa

Än är Geelygruppen en mindre biltillverkare än Volvo PV. Men expansionsplanerna är närmast hejdlösa i företaget, vars grundare Li Shufu är den helt dominerande ägaren.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Frank Zhao, chef för Geelys forsknings- och utvecklingscentrum i Linhai, söder om Shanghai, framför en karta som visar var Geely har sina fabriker.

Frank Zhao, chef för Geelys forsknings- och utvecklingscentrum i Linhai, söder om Shanghai, framför en karta som visar var Geely har sina fabriker.

Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX
Annons

Det är en svåröverskådlig och expansionshungrig företagsgrupp som är på väg att bli Volvo PV:s nya ägare. Men i praktiken behärskas gruppen av sin grundare och huvudägare Li Shufu, entreprenören som byggt upp Geely till att bli ett företag som för närvarande ligger ungefär på tionde plats bland Kinas många biltillverkare.

Bland Kinas få privatägda biltillverkare räknas Geely som nummer två, efterBYD. Det är bara drygt tio år sedan Geely började producera bilar. Hittills har företaget mest varit känt för att tillverka riktigt billiga bilar för hemmamarknaden, med modellnamn som Kingkong och Panda. Men Geely satsar stort på att bredda sortimentet och lansera mer avancerade modeller.

Annons
Annons
Annons