X
Annons
X
Fördjupning

Volvo förbryllar med ”hårdrocks-S60” i USA

Under Kaliforniens stekande sol väljer Volvo att lansera en bil som rymmer flera nyheter: S60 är företagets nya sedan i större ­mellanklass, det är den första Volvon som tillverkas i USA och det är premiär för en utrustningsversion kallad Polestar Engineered med chassiteknik som skulle anstå en tävlingsbil.

Släktskapet med kombin V70 och den större sedanmodellen S90 är slående. Volvo gör som bland andra Audi och snörar åt formspråket så att de olika modellerna blir allt svårare att särskilja. Foto: Eric Lund/TT

År 1956 kunde drömmen om Amerika vara vaniljvit och kutryggig. Volvo PV 444 California var avsedd att glänsa på den ­viktiga USA-marknaden där märket hade debuterat 1955. Den lite krumryggade karossen lackerad i vitt, kromade bågar på stötfångarna, starkare motor med 70 i stället för 51 hästkrafter, svart ratt samt svart och gul stolsklädsel.

Just en sådan PV äger jag ­sedan drygt 20 år. Jag velar mellan att renovera och sälja bilen. Å ena sidan är jag nog färdig med den gamle kämpen, det finns nya blommor att flyga till. Å andra ­sidan slår den an strängar i mig som få andra bilar klarar. Kanske är det kombinationen av svensk, fiberrik bilkultur med en liten aning amerikansk influens som får mig på tveka, trots att det var några år sedan jag senaste körde min PV. Plötsligt tippar dessutom vågskålen över till att behålla och restaurera av ett lika irrationellt som oväntat skäl.

Släktskapet med kombin V70 och den större sedanmodellen S90 är slående. Volvo gör som bland andra Audi och snörar åt formspråket så att de olika modellerna blir allt svårare att särskilja.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 11

Laddhybriden T8 har ingen kardanaxel för att driva ­bakhjulen. I stället är det batteripacket som sticker upp mitt i bilen och stjäl benutrymme för mittpassageraren.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 11

En ny stolsklädsel har tagit plats i S60 T8 Polestar Engineered, men det är de pippigula bältena som syns mest. Framstolarna är suveränt bekväma för både långa och korta.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 11

T8-versionen har en läderklädd mittkonsol och en växelväljare gjord av kristall från Orrefors. Men toppversionen Polestar Engineered har inga ytterligare designattribut – det kan kännas lite fattigt i en modell som vill höja sig över mängden.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 11

Gyllene bromsok som rymmer sex kolvar per sida för framhjulen. Bromsskivorna är 371 mm i diameter. Exklusiva grejer med utmärkt prestanda, men det elektroniskt styrda bromssystemet (brake by wire) behöver finjusteras.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 11

S60 ska matchas mot bland andra Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. ­Designen är kompakt och ändå graciös. Men det syns knappast på den svarta ­test­bilen – hur tänkte Volvos pr-avdelning när de beställde alla T8 i svart till ­testkörningen under Kaliforniens starka sol …?

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 11
Bild 7 av 11
Foto: Eric Lund/TT Bild 8 av 11
Foto: Audi Bild 9 av 11
Foto: Sebastien Mauroy/Lexus Bild 10 av 11

Volvo PV 444 presenterades 1944 och 1955 gjorde märket sitt intåg på den amerikanska marknaden. PV 444 California hade bland annat starkare motor, kromade bågar på stötfångarna och annan inredning jämfört med bilarna för den europeiska marknaden.

Foto: Volvo Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X