Volvo Cars vd öppnar för dieselsubventioner

Volvos nya lillsuv XC40 lanserades stort i Volvos eget visningsrum i Milano. Den saknar all form av eldrift men du kan prenumerera på den. Vd:n Håkan Samuelsson klev också fram och kommenterade för första gången Volvos dåliga avgasresultat i en tysk biltidning.

Under strecket
Publicerad
Designchefen Robin Page, Volvo Cars nya USA-chef Anders Gustafsson och vd:n Håkan Samuelsson vid lanseringen av nya Volvo Xc40 i Milano.

Designchefen Robin Page, Volvo Cars nya USA-chef Anders Gustafsson och vd:n Håkan Samuelsson vid lanseringen av nya Volvo Xc40 i Milano.

Foto: Jonas Fröberg
Annons

Klockan 11.30 drogs täckelset för den vita lilla suven Volvo XC40:n inne på Volvo Cars nya utsällnongslokal i Milano – Volvos tredje modellserie efter Geelys köp 2010. Den lilla suven kastas rakt in i bilbranschen stora tillväxtsegment – och framförallt mest surrande getingbo: Där dväljs Audi Q3, Mercedes GLA, snart nya BMW X2 och en drös mer vardagliga märken. Konkurrensen är stenhård.

Största snackisen runt många kaffebord är nog: Är nya lillvolvon snygg? Tja, designen liknar visserligen storasyskonen XC60 och XC90, men följer samtidigt en gängse designtrend för mindre suvar - tänk som en liten högbyggd boll, ett formspråk som gör det svårt för en oinvigd att gissa märke sett från sidan. En Volvo? En Kia?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons