Volvo 480 – dålig nog att dumpa i havet?

”Kör ut dem på havsisen och vänta in våren”. Det lär ha varit svaret på frågan om vad som snabbast skulle höja Volvos varumärke. Med ”dem” menades Volvo 480 ES, som nu fyller 30 år.

Under strecket
Publicerad
Volvo 480 kom i turboutförande som 1988 års modell, men försäljningen ville inte lyfta. I dag är 480 kultig tack vare sin kalkonstämpel.

Volvo 480 kom i turboutförande som 1988 års modell, men försäljningen ville inte lyfta. I dag är 480 kultig tack vare sin kalkonstämpel.

Foto: Privat
Annons

Is-historien är en skröna, men det ligger mer i den än Volvo Cars ledning vill erkänna. Designuppdraget gick till Volvos kontor i Helmond i Nederländerna, de som ritade 340-serien. Resultatet blev ett slags parafras på den harmoniska Volvo 1800 ES – med glasbakluckan – som skulle den passa den viktiga USA-marknaden.

I juni 1986 levererades de första bilarna, som hade stora elektronikproblem, alltför svag motor på 1,7 liter som med katalysator fick 95 hästkrafter och ingen riktig körglädje. På det hela taget blev 480 en halvhjärtad – och kanske – väldigt svensk lagom sportbil. Som dessutom aldrig nådde USA, bland annat på grund av dollarkursen. De sista bilarna lämnade bandet 1995.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons