Annons

Volkswagens nya elbil är lätt och lekfull

Den första elbilen i ID-familjen är en något förhöjd Golf.
Den första elbilen i ID-familjen är en något förhöjd Golf. Foto: Pontus Lundahl/TT

ID 3 är den viktigaste modellen för Volkswagen sedan dieselgate. Den lilla elbilen är först ut i storsatsningen till en mer klimatneutral bilflotta. Men har affischnamnet vad som krävs för att återfå kundernas förtroende och bli den nya folkbilen?

Under strecket
Publicerad

Snabbladdning är dyrt. Med Volkswagens laddkort betalar man 3,40 kronor per kilowattimme hos Ionity. Full tank kostar då 200 kronor.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Fördelen med att ha "växelknoppen" – vi känner igen den från BMW i3 – bakom ratten är att det blir mer utrymme i mittkonsolen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bilen är större på insidan än vad den ser ut att vara på utsidan. Kupén är ljus och rymlig och baksätespassagerarna har bra utsikt.

Foto: Pontus Lundahl/TT

ID 3 är först ut med Volkswagens nya logotyp.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Jens Meyer/TT
Foto: SOPA Images/TT

Likheterna med Golf går inte att missa. Bilen har inte bara gett namn åt en kategori bilar utan är till och med själva måttstocken i klassen. Det är ingen slump att det första fordonet i ID-familjen är en något förhöjd Golf.

Volkswagen har förenklat själva startmomentet. När fordonet känner av din kroppstyngd i förarsätet räcker det med att lägga i ”drive” för att köra iväg.

Annons
Annons
Annons