Annons

Volkswagens minsting en överraskande rolig elbil

I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden i laddstationen igen.
I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden i laddstationen igen. Foto: Anders Wiklund/TT

När bilföretagen uppgraderar sina modeller brukar de förstås bli lite bättre, men oftast också mycket dyrare. När Volkswagen nu har skruvat färdigt på årets version av minstingen e-Up så har den tvärtom blivit mycket bättre och – lite billigare.

Under strecket
Publicerad

Baksätet är inte anpassat till en 190-centimetersreporter.

Foto: Anders Wiklund/TT

Lite trång för bredaxlade med i övrigt är komforten fram klart godkänd.

Foto: Anders Wiklund/TT

Med bilnyckeln klickar du upp låset till laddkontakten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Bagageutrymmet är blygsamt, men kablarna till laddningen får i alla fall plats.

Foto: Anders Wiklund/TT

Den tvära aktern drar upp mycket smuts i dåligt väglag. Här dock nytvättad för fotograferingen.

Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Honda
Foto: Rolf Gildenlöw

Med 70 procents högre batterikapacitet och nästan 17 000 kronor lägre pris blir Volkswagens instegsmodell i elbilsprogrammet nu mer användbar och dessutom tillgänglig för många fler.

Nej, VW e-Up är kanske inte ekipaget man packar in familjen i för att åka på bilsemester, för snackar vi volymer så är årets upplaga lika liten som fjolårets. Men i övrigt har den alltså blivit mera vuxen och uppfyller de flesta vardagliga behov.

Annons
Annons
Annons