Volkswagen Tiguan – kontaktbar bästsäljare

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten. Foto: Anders Wiklund/TT

Volkswagen Tiguan räknas i dag som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.

Under strecket
Publicerad
Fyra avgaspipor där bak som det helst inte ska komma någonting alls ur.

Fyra avgaspipor där bak som det helst inte ska komma någonting alls ur.

Foto: Anders Wiklund/TT
Förarplatsen har blivit än mer digital och alla knappar och vred är borta, så här gäller det att vara fingerfärdig.

Förarplatsen har blivit än mer digital och alla knappar och vred är borta, så här gäller det att vara fingerfärdig.

Foto: Anders Wiklund/TT
19-tumshjul och breda lågprofildäck går väl egentligen inte riktigt ihop med miljövänlig körning. Men snyggt är det …

19-tumshjul och breda lågprofildäck går väl egentligen inte riktigt ihop med miljövänlig körning. Men snyggt är det …

Foto: Anders Wiklund/TT
Ett till synes lika stort bagagerum som i vanliga Tiguan. Men utrymmet under bagagerumsgolvet är borta – packat med batterier.

Ett till synes lika stort bagagerum som i vanliga Tiguan. Men utrymmet under bagagerumsgolvet är borta – packat med batterier.

Foto: Anders Wiklund/TT
Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Annons

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlina nu gör debut i Tiguan eHybrid så känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons