Annons

Patricia Hedelius:Kapitulationen är i det närmaste total

Scanias fabrik i Södertälje.
Scanias fabrik i Södertälje. Foto: Fredrik Persson/TT

Planen att sätta lastbilsdivisionen med Scania på börsen innan påsk körde i diket. Men med ett löfte om en prissänkt notering i Stockholm nu i veckan kan ett pressat Volkswagen bara hålla tummarna att man valt rätt väg.

Uppdaterad
Publicerad

– Vi kommer inte att börsnotera till varje pris, sa Volkswagens finanschef Frank Witter strax före jul till tyska Börsenzeitung. Men ibland måste kartan anpassas efter verkligheten.

Volkswagen har tvingats sänka priset ganska ordentligt till drygt 170 miljarder kronor för Traton som är namnet på lastbilsdivisionen, där Scania utgör en stor del. Tidigare har uppgifter pekat på ett pris runt 200 miljarder. Samtidigt har Volkswagen gått med på kraven, från bland annat svenska institutioner, om en notering även i Stockholm.

Annons
Annons
Annons
Annons