X
Annons
X

Volkswagen lägger ribban högt med nya Polo

Premium

Vid en hastig blick lik sin föregångare. Men nya Volkswagen Polo har både mognat och växt i generationsskiftet.

Vi förirrar oss på bakgator i Hamburg, inte långt från de gamla hamnkvarteren Speicherstadt. De mäktiga, röda tegelhusen byggdes mellan 1883 och 1927 på ekpålar i vattnet och finns sedan några år tillbaka på FN-organet Unescos världsarvslista.

Jag och min körkollega snokar i stället upp kulturhistoria av annat slag. Vår bilexkursion inleds på bästa sätt med en fin Saab 900 Turbo Cabriolet från sent 1980-tal, parkerad i ett bostadsområde. Men ett par hundra meter bort står två rara exempel på tysk folkbilshistoria och de ligger mer i linje med temat för vår utflykt denna dag.

Vid en hastig anblick är nya Polo lik sin föregångare från 2009, men hållningen är bredare och ett klurigt karossveck har tillkommit i höjd med dörrhandtagen.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 10

Tre cylindrar, en liters volym och turbo. Det resulterar i 95 nytra hästkrafter.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 10

En synnerligen välordnad och överskådlig förarplats.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 10

Kanske inte den mest läskande interiören vi sett, men nya Polo är rymlig för sin storlek.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 10

Med relativt hög lasttröskel och semesterpackning för fyra personer kan det bli trångt.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 10

Jämfört med närmaste föregångaren från 2009 har nya Polo vuxit med åtta centimeter på längden och sju på bredden.

Foto: Eric Lund Bild 6 av 10

Bakifrån är det allra svårast att skilja nya Polo från föregångaren. I själva verket har Polo vuxit så att den på många ledder är större än en Golf från tidigt 2000-tal.

Foto: Eric Lund Bild 7 av 10
Bild 8 av 10
Foto: Nissan Bild 9 av 10
Foto: Skoda Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X