Annons
Recension

Die tote StadtVokal vällust besegrar döden

Teatersällskapet i ”Die tote Stadt”: Anna-Maria Krawe, Rebecca Fjällsby, Tobias Westman, Anders Larsson och Jonas Duran.
Teatersällskapet i ”Die tote Stadt”: Anna-Maria Krawe, Rebecca Fjällsby, Tobias Westman, Anders Larsson och Jonas Duran. Foto: Mats Bäcker

”Die tote Stadt” på Wermland Opera är en thrillerspännande uppsättning med psykoanalytiska underströmmar. Karin Helander hänförs av visuell skönhet och klangfrosseri.

Under strecket
Publicerad

AnnLouice Lögdlund som Marietta och Daniel Frank som Paul.

Foto: Mats Bäcker

Erich Wolfgang Korngolds opera ”Die tote Stadt” från 1920 utspelas på flera nivåer. Den unge änklingen Paul är absorberad av sorg och har inrett ett minnestempel över sin hustru Marie i den melankoliskt livlösa, medeltida staden Brügge. Han möter dansösen Marietta som är förvillande lik Marie. Fantasierna om den döda och den levande smälts samman i hans hallucinationer. Marietta provocerar honom och i den överhettade drömmen mördar han henne symboliskt. Hans fixering bryts och han är fri att lämna den döda staden.

Lars-Åke Thessman är en scenograf med enastående förmåga att gestalta analys och koncept genom bildmässigt slagkraftiga scenlösningar. På Karlstads teaters scen har han placerat ett slutet, instängt, gråtungt minnesrum, som i Pauls hallucinationer spricker upp och vidgas i en makalös scenväxling till den lugubert askgrå staden med gapande tomma fönster, svartblänkande vatten i smala kanaler, rökdimmor och vattrat ljus. Den spöklikt söndervittrade staden speglar det sönderfallande psyket. Bilder av Marie projiceras i hans fantasier, vi ser dem skymta bland skuggorna.

Annons
Annons
Annons