X
Annons
X

Theresa Benér: Vitaliteten på Paris scener ruskar om

En oktoberkväll i år slussades jag genom tre led av kravallpoliser samt en metalldetektor innan jag kunde ta plats på Théâtre de la Ville i Paris och se den italienske teatermannen Romeo Castelluccis senaste verk, "Sul concetto di volto nel figlio di Dio" (Om begreppet Guds sons ansikte). Orsaken till detta pådrag var den debatt och de våldsamma attacker mot både publik och föreställningar som uppstått kring Castelluccis gästspel i Paris. Organiserade katolska fundamentalister anklagade Castellucci för hädelse och kristianofobi. Deras försök att via domstol stoppa uppsättningen avslogs och därför genomfördes aktioner mot teatern. Vad gällde då saken?

Det handlade om att Romeo Castellucci i denna 50 minuter långa teaterinstallation låter en scen av mänskligt åldrande och kroppslig nedbrytning utspelas framför ett stort porträtt av Jesus (av 1400-talsmålaren Antonello da Messina) som fyller fondväggen. I en starkt expressionistisk klimax kommer detta porträtt att besudlas med avföring och rämna. Innan dess har vi sett en medelålders man tålmodigt och kärleksfullt hjälpa sin demente far, som lider av inkontinens och diarréer. Castellucci ställer en jordisk, fysisk nöd mot Kristusbildens transcendens, och skildrar människans sorg och känsla av övergivenhet inför en ordning som är i upplösning. Slutscenen är en undergångsbild, förstärkt av en tung, bullrande ljudinstallation.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X