X
Annons
X
Recension

Blendas bröllop Vitalitet och humor i vacker vikingaskröna

Teater har en fantastisk förmåga att fungera som en kollektiv mötesplats där identitet, situation och personligt ansvar kan diskuteras under former som mer förlitar sig på folklig berättartradition än experimentell avantgardism.
Just så gör Smålands musik och teater, Smot. Tillsammans med lokala amatörer och eldsjälar samlat teatern sig till iscensättningar som engagerar småländska samhällen långt från Jönköping, där kärnverksamheten är belägen. Här tar man länsteateruppdraget seriöst.
Den här gången är det den vackra trä- och militärstaden Eksjö som fått besök. Teatern har satsat riktigt stort. Ett enormt ridhus på exercisheden Ränneslätt är scen för sägnen om
vikingakvinnan Blenda som räddar Värendbygden genom att bjuda fienden på mat och dryck och sedan slå ihjäl dem. Som tack fick kvinnor från södra Småland arvsrätt.

Historien är tämligen välkänd, Rudebeck skrev ner den under 1600-talet, Stagnelius har skrivit ett versdrama om hjältinnan och Elin Wägner har skrivit om Blenda och hennes medsystrar.
Blenda är syster till Birger Ylvason, herreman på Oby gård och gift med en kristen kvinna. Blendas bröllop ska snart äga rum, så snart hon fött - fadern till barnen är en välkänd hedning som inte drar sig för att försöka mörda sin tilltänkta hustru när han anser att hon blivit smittad av kristendom. Han attackerar gården men dödas av sin käresta.
Dramatikern Ingegerd Monthan har skrivit sin egen version av Blendasagan - som har flera klassiskt mytologiska ingredienser. Blenda är en omvänd Medeagestalt, som offrar sitt liv och sin kärlek för sina barn. Hon är en livskraftig anomali, som tror bergfast på Freja medan kristendomen erövrar allt fler. Hon står mitt i
en religiös paradigmförändring, vägrar byta ståndpunkt och går under.
Blenda är en sann tragisk hjältinna - spelad av Åsa Arhammar som en rödhårig, prefeministisk urkraft. Hon fyller hela ridhuset med sitt kraftfulla utspel.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X