X
Annons
X

Vita veckor

Dominika Peczynski, Viggo Cavling och Anders Timell ser alla nyktert på tillvaron – i perioder – för hälsans skull.

– Drick aldrig om du är deprimerad, det blir bara värre, poängterar Dominika.

Dominika Peczynski, Viggo Cavling och Anders Timell ser alla nyktert på tillvaron – i perioder – för hälsans skull.
Dominika Peczynski, Viggo Cavling och Anders Timell ser alla nyktert på tillvaron – i perioder – för hälsans skull. Foto: KARIN GRIP

Tidig eftermiddag på Riche och det skålas runt många av borden. Kontinentalt drickande är sedan länge vardag i Sverige. Ingen lyfter längre menande på ögonbrynen när någon tar ett glas vin före teatern eller ett par after work-öl med kollegorna en grå tisdagskväll.

Extra mycket dricker vi på sommaren och i december med jul och nyår som grand finale. Årets sista, intensiva månad är en anledning till att Viggo Cavling och Anders Timell tar en vit period i början av året.

– Man vaknar på nyårsdagen och har fått nog, först orgie sedan späkning, säger Viggo som upprepat samma procedur de senaste 3-4 åren.

Annons
X

Dominika Peczynskis alkoholuppehåll var ett råd från hennes psykolog.

– Alla kan intyga att jag är väldigt måttlig med alkohol, men nu vet jag att även små mängder påverkar sinnesstämningen. Jag hade utbrändhetsdepression och min läkare och psykolog avrådde mig från att dricka. Och det hjälpte. Jag drack inte på sex månader och tack vara det behövde jag aldrig sjukskriva mig. Alkohol ska man bara dricka när man mår bra.

Anders berättar hur nyktra perioder snabbt ger resultat, hur han helt enkelt blir mer "Anders".

– Jag blir mer tolerant, har längre stubin, sover bättre, slipper ha ångest dagen efter. Och sedan ger ju träningen bättre resultat. Dessutom sparar man pengar, säger Anders.

Viggo har samma erfarenhet. Samtidigt har han en lätt känsla av sorg när han måste avstå. I normala fall dricker han i princip två glas vin varje dag till maten.

– Vi har en ambitiös nivå när vi lagar middag hemma och då är det gott med vin till. Vita månader är alkoholen som en kompis man saknar. Men det är inte svårt att avstå, även om jag håller mig mera hemma i skymundan. Det underlättar.

Det svåraste att tackla brukar vara omgivningens reaktioner, något trion kan bekräfta.

­– Är du alkis, frågas det, säger Anders snabbt och Dominika inflikar att det underlättar att ha någon att skylla på, som i hennes eget fall läkaren och psykologen.

– Eller när jag var med i Du är vad du äter, då kunde jag säga att jag inte fick dricka för Anna Skipper, säger hon.

Viggo konstaterar att svenskarnas syn på alkohol ligger djupt rotad.

– Det är traditionellt manligt i Sverige det där med hur mycket man kan dricka, och det är lätt att dras med i vissa kretsar, säger han.

Samtidigt har samhällets syn förändrats. Förr var en direktör med kulmage, cigarr och cognacskupa bilden av välstånd. I dag är välmående snarast att ha disciplin, balans och att vara vältränad.

– Höjdarna i näringslivet vill visa att de har kontroll, ingen vill signalera något annat än hälsa och folk är beredda att gå långt för att vara sunda, säger Viggo.

Och det är just den fysiska och psykiska hälsan som är anledningen till trions drickstopp då och då. Men att sluta dricka alkohol på heltid är inget de funderar över.

– Nej, och dessutom behöver man festa loss ordentligt ibland, två gånger om året kan rekommenderas, säger Viggo och får medhåll av både Anders och Dominika.

Så påverkar alkohol din kropp och så drar du ner på intaget

Sprid ut drickandet

0–9 glas per vecka för kvinnor och 0–14 glas per vecka för män innebär låg risk för att kroppen ska ta skada – förutsatt att man sprider ut glasen. Drygt 1 glas om dagen för kvinnor eller 2 glas om dagen för män.

Skippa träningen dagen efter

Det räcker med några få glas vin för att du gör bäst i att skippa träningen dagen efter. Kroppen har fullt sjå att göra sig av med alkoholen och att träna bakis eller berusad är inte bara ineffektivt, det kan vara direkt farligt.

Vita månader

När man slutar dricka startar kroppen reningsarbetet direkt och levervärdena normaliseras ganska snabbt. Men det tar cirka tre vita månader för att du ska nå full psykisk stabilitet. De som normalkonsumerar alkohol bör unna sig minst en vit månad per år.

Hög alkoholhalt – fler kalorier

Vispgrädde 391 kcal/dl

Punsch 259 kcal/dl

Whisky 245 kcal/dl

Rött vin 72 kcal/dl

Vitt vin, torrt 69 kcal/dl

Starköl 50 kcal/dl

Läsk 41 kcal/dl

Folköl 36 kcal/dl

Tips för att minska konsumtionen:

Skriv dagbok för att hålla koll på hur mycket du dricker.

Räkna fram en rimlig veckoranson och håll dig till den.

Tala om för vänner och bekanta att du försöker dra ner på drickandet.

Köp hem alkoholfria alternativ.

Låt ingen annan fylla på ditt glas.

Ta vita dagar eller månader.

Dra ner på dryckestakten. Smutta.

Drick varannan vatten.

Undvik starksprit.

Välj mindre glas.

Alkohol påfrestar både kropp och själ

Musklernas uthållighet minskar och du blir fysiskt svagare.

Hjärtat tvingas arbeta hårdare, pulsen och blodtrycket ökar.

Levern riskerar att skadas av hög alkoholkonsumtion. Alkoholister får oftare levercancer än de som inte dricker.

Psyket drabbas, ångest och depression är vanligast.

Blodet. Alkohol sänker sockerhalten vilket ger svaghet, yrsel och hungerkänslor.

Huden. Alkohol utvidgar blodkärlen och kärl i till exempel ansikte och hjärna kan sprängas.

Källor: Systembolaget, Folkhälsoinstitutet, CAN – centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning och Alkoholprofilen.

Läs även

Annons
X
Annons
X

Dominika Peczynski, Viggo Cavling och Anders Timell ser alla nyktert på tillvaron – i perioder – för hälsans skull.

Foto: KARIN GRIP Bild 1 av 1
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X