X
Annons
X

Jon Dunås: Vita dukens politik medialiserades

När ministern och medarbetarna förbereder ett beslut av mer angenäm karaktär, en ny generös satsning på något behjärtansvärt, brukar alltid någon i staben ställa den obligatoriska frågan: "Hur gör vi politik av det här?" Alla närvarande vet vad det betyder: "Hur får vi medierna att uppmärksamma detta?" Att "göra politik" består här inte så mycket i att genomföra något som i att skapa medial uppmärksamhet kring det man gör. Det är i tidningsrubriken eller tv-inslaget som det politiska initiativet blir politiskt, det är där det tillmäts ett politiskt värde.

Man kan tycka att det ligger något tragiskt över detta. Dels för att detta politikens bekräftelsebehov ju i praktiken uppfylls ganska sällan. Uppmärksamheten blir inte den man hoppats, eller den får en helt annan utgångspunkt än den man förväntade sig. Men framför allt måste man i torgförandet av politiken dessutom mer eller mindre spela med på mediernas villkor. Man tvingas paketera politiken, förenkla, sudda bort nyanserna. Man måste visa initiativkraft och övertygelse, ibland till priset av att framstå som lite dummare än man är.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X