Annons

TrinityVisuellt kraftfullt när universum fångas i rörelse

Nya verket ”Totality in parts” av Lukáš Timulak  för Kungliga Baletten, ingår i trippeln ”Trinity”.
Nya verket ”Totality in parts” av Lukáš Timulak för Kungliga Baletten, ingår i trippeln ”Trinity”. Foto: Sören Vilks

Lusten och fallet, människan och universum är de poler mellan vilka Kungliga Balettens nya program rör sig. Väldansat och visuellt kraftfullt.

Under strecket
Publicerad

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 4

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med AdiLiJiang Abdurheman och Haruka Sassa.

Foto: Sören Vilks Bild 3 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med Dawid Kupinski och Nathalie Nordquist.

Foto: Sören Vilks Bild 4 av 4

Man kan tro att Kungliga Balettens nya triple bill syftar på Fadern, Sonen och den helige Ande. Och nog omfattar ”Trinity” både det andliga och jordnära samt ett slags konstnärlig successionsordning. Tre manliga, etablerade europeiska koreografer står för verken – en titt framåt på våren visar att balettchef Nicolas Le Riche i stort håller fast vid den linjen. En ganska trygg fåra, fjärran företrädaren Johannes Öhmans djärva satsningar på Sasha Waltz och Sharon Eyal.

Så var är kvinnorna? På scenen förstås. Inte minst i Angelin Preljocajs fysiska tolkning av bebådelsen, ”Annonciation” från 1995, som Kungliga Baletten dansade redan 2002. Det är en omtalad duett för två kvinnor där den oskuldsfulla jungfru Maria inte bara uppsöks av ängeln utan befruktas av henne. Ljudbild och ljus betonar att skeendet tycks utspela sig i en magisk lucka i vardagsbruset.

Annons
Annons
Annons