Annons

SnövitVisuellt fyndigt när Snövit manar till digital detox

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Fredrik Benke Rydmans ”Snövit”.
Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Fredrik Benke Rydmans ”Snövit”. Foto: Kai Heimberg

Snövit är dotter till en Instagramdrottning med åldersnoja och dvärgarna är influencers på digital detox. Benke Rydmans nutidssaga är idérik och visuell men står ibland och stampar.

Under strecket
Publicerad

Snövits styvmor är kråmande Instagramdrottning – Daniel Koivunen i täten för beundrare.

Foto: Kai HeimbergBild 1 av 2

Ellen Lindblad som Snövit väcks till liv av Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson och Martin Wallin.

Foto: Kai HeimbergBild 2 av 2

Sagor har den lockande egenskapen att de kan omtolkas gång på gång och säga något om våra största rädslor och vår längtan. Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller slog teatervärlden med häpnad förra året. Då lät de en docklik men ursinnig Snövit dyka upp i en mörk mansvärld och likt en hämnerska kastrera ett helt dvärgkollektiv av nöjda men ömkliga män. Kanske var alltihop en mardröm.

Fredrik Benke Rydman har också ett gott öga till klassiker. Hans ”Svansjön” blev ett frigörelsedrama om prostituerade, drogberoende kvinnor, ”Nötknäpparen” en dessvärre sönderhackad historia om utsatta barn. Med ”Våroffer” vågade han sig på mer abstrakt dans, inspirerad av 1900-talets danshistoria.

Annons
Annons
Annons