Annons
Recension

NobodyVisuell kraft i dödens närhet

Under strecket
Publicerad

Hur föreställer vi oss döden? Ett icke-vara, ett tomrum, en tragikomisk fajt mot intigheten? Den tyska, hyperintressanta koreografen Sasha Waltz gjorde för tio år sedan Nobody, ett storslaget poetiskt verk för 25 dansare som gestaltar det ogripbara – vad människan är förutom kroppen och hur vi tacklar insikten om vår dödlighet. Det avslutade en trilogi om människan och kroppen som utformades i det stora teaterrummet på Schaubühne i Berlin där Sasha Waltz & Guests då hade sin plattform.

2004 gästade kompaniet Dansens hus i Stockholm med Nobody, en visuell och känslomässig upplevelse som etsat sig fast. Så har Waltz i tjugo år tillfört nya perspektiv på den tyska dansteatern efter Pina Bausch. Waltz må ha rötterna i expressionismen men det är snarare relationen till arkitektur, kontaktimprovisation och ett brett människointresse som präglar hennes allkonstverk.

Annons
Annons
Annons