X
Annons
X

”Osakligt att inte utreda satsning på magnettåg”

Trafikverket vägrar genomföra en seriös och opartisk utredning om magnettåg. De argument som anförs mot magnettåg vilar i stället på uttalanden som är osakliga, skriver magnettågsexpert Mattias Svederberg och professor Rune Wigblad.

Olyckan i tyska Eschede var en konsekvens av så kallade duoblock-hjul som monterats på ICE-tågen för att de skulle kunna köra såväl på konventionell räls som på höghastighetsräls, skriver författarna. Bilden visar en konduktör med sorgband på armen dagen efter den stora snabbtågsolyckan.
Olyckan i tyska Eschede var en konsekvens av så kallade duoblock-hjul som monterats på ICE-tågen för att de skulle kunna köra såväl på konventionell räls som på höghastighetsräls, skriver författarna. Bilden visar en konduktör med sorgband på armen dagen efter den stora snabbtågsolyckan. Foto: Bernd Kammerer/AP (Arkiv 1998)

Att det är viktigt med snabba tåg är nog alla eniga om. Men varför är det viktigt? Ja, ett skäl är förstås att kortare restider och bättre tidhållning skulle få många att gå över från transportslag som flyg och bil till tåg, vilket gynnar miljön. Men det finns tåg och tåg. Vad Trafikverket i dagsläget satsar på är så kallade höghastighetståg. Ett vettigt alternativ till den satsningen hade dock varit så kallade magnettåg (se SvD 20/8 2016). Med sådana tåg kan man lita på att komma fram i tid och att man kommer fram snabbt.

Olyckan i tyska Eschede var en konsekvens av så kallade duoblock-hjul som monterats på ICE-tågen för att de skulle kunna köra såväl på konventionell räls som på höghastighetsräls, skriver författarna. Bilden visar en konduktör med sorgband på armen dagen efter den stora snabbtågsolyckan.

Foto: Bernd Kammerer/AP (Arkiv 1998) Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X